Amazon saapuu Pohjolaan

Amazonin mahdollinen saapuminen pohjoismaihin on jakanut mielipiteitä. Monet kaupan alalla asiantuntijoina toimivat ovat arvioineet, että verkkokauppa-alan jättiläinen asettaisi kotimaiset verkkokaupat selkä seinää vasten. Toiset taas ovat sitä mieltä, että Amazonin mahdollinen tuleminen Suomeen voisi jopa hyödyttää kotimaisia brändejä.

Kaupan liiton toimitusjohtajana toimiva Juhani Pekkala korostaa, ettei asiaan kannattaisi suhtautua näin synkin mielen. Hän toteaa myös, että kansainvälinen kilpailu ei ole suomalaisille uusi juttu. Pekkala muistuttaakin, että monet suomalaiset ovat jo nyt säännöllisiä palvelun käyttäjiä.

Juhani Pekkala arvioi myös, että Amazon on massiivinen yritys. Mikäli se avaisi verkkokaupan Suomeen, se asettaisi muille verkkokauppoja pyörittäville yrityksille benchmarkin siitä, millä tavoin tulee toimia ollakseen tarpeeksi toimintakykyinen. Kaikki yritykset kilpailevat ja toimivat jo valmiiksi samalla, kansainvälisellä markkinalla. Kyse ei sinänsä siis olisi kovinkaan isosta mullistuksesta, vaan ennemminkin tietynlaisesta herätyksestä.

Pekkala toteaa myös, ettei Amazonin kaltaisen jättiläismäisen yrityksen täysipainoinen läsnäolo markkinoilla olisi yksinomaan pois kotimaisilta yrityksiltä. Kolikolla on aina kaksi puolta. Kilpailu luonnollisestikin kiristyy, mutta toisaalta Amazon on vahvat juuret omaava yritys, jonka kaikki tuntevat. Siksi markkinointi ja myynti heidän alustallaan voi auttaa monia tuoreita suomalaisia brändejä saamaan jalansijaa kansainvälisillä markkinoilla.

Jyväskylän yliopiston markkinoinnin professori Heikki Karjaluodon mukaan taas Amazon ei ole tuttu läheskään kaikille eikä sen palveluita tunneta erityisen hyvin, vaikka yritys tunnettaisiinkin

Amazon on yksi maailma johtavista verkkokaupoista. Se tulee hyvänä kakkosena heti kiinalaisen Alibaba Groupin perässä. Amazonin markkinaosuus verkkokauppamarkkinoilla on USA:ssa jopa puolet ja Saksassakin lähes 40 prosenttia. Verkkokaupan valteiksi mainitaan usein ostoksien tekemisen helppous, huippuunsa hiottu logistiikkakokonaisuus sekä ostoshistorian ja selaindatan pohjalta luotu suosittelu ja hakusanamainonta, joka mahdollistaa mainostajille mainospaikan ostamisen hakutulosten ylä- tai alapuolelta.

Amazon käytti pelkästään viime vuonna markkinointiin lähes 7,7 miljardia euroa tai dollaria. Vaikka yhtiön resurssit ovatkin vahvat, on suomalaisilla verkkokaupoilla ainakin alussa kotikenttäetu.

Kaikille uusille toimijoille yhteistä on se, että joutuu kaappaamaan asiakkuudet muilta tekijöiltä. Tilanne on siis jopa hankalampi kuin lähteä synnyttämään täysin uutta markkinaa, arvioi Jyväskylän yliopiston markkinoinnin professori Heikki Karjaluoto.

ADD YOUR COMMENT

Your email address will not be published.