Angry Birdsille toivotaan nousua Intiassa

Etenkin vihaisista linnuistaan tunnettu suomalainen peliyhtiö Rovio on muutaman vuoden hiljaiselon jälkeen aikeissa yrittää uudelleen lentoon Intiassa paikallisille räätälöidyllä sisällöllä sekä päivitetyillä lisenssi- ja jakelusopimuksilla.

Yrityksen Brand Licensing -liiketoimintayksikön johtajana toimiva, Mumbaissa vastikään vieraillut Simo Hämäläinen kertoo, että lokalisaatiolla tehdään Angry Birdseistä entistä relevantimpia paikalliselle yleisölle. Kyseessä ovat muutaman minuutin YouTubeen ladattavat videopätkät, joita voidaan katsella vaikkapa kännykän välityksellä. Pätkät on dubattu paikallisille kielille, ja linnut puhuvatkin videopätkissä englannin kielen lisäksi kahta Intian valtakieltä eli tamilia ja hindiä.

Pelijätti Rovio on hiljattain myöskin solminut sopimuksen Discovery Kids -kanavan kanssa animaatiosarjojen jakelua koskien. Kumppanisopimuksen Rovio on solminut mumbailaisen Dream Theater -jakelijan kanssa, joka edustaa maassa yrityksen brändejä.

Simo Hämäläinen kertoo, että Intian lisenssituotemarkkinat ovat varsin kehittymättömät, vaikkakin Rovion kaltaiselle yritykselle markkinoilta löytyisi potentiaalia runsaastikin. Hän kertoo, että juurikin suuri markkinapotentiaali on syy sille, miksi Intia on Roviolle niin tärkeä.

Muutamia vuosi takaperin Angry Birds -teemaiset tuotteet ja logot olivat suuresti esillä varsinkin Intian suurimmissa kaupungeissa, mutta sittemmin ne ovat kadonneet katukuvasta täysin. Hämäläinen painottaa, että brändin suosio perustuu aina siihen, mitä on meneillään, ja Roviolla on nyt kaikkien aikojen vahvin sisältösuunnitelma. Yrityksellä on menossa hieman rauhallisempi vaihe, sillä nyt ollaan kahden elokuvan välissä.

Simo Hämäläinen on varma, että intialaiset eivät ole kyllästyneet vihaisiin lintuihin. Hän kertoo, että pelien latausmäärät ja videoiden katselukertojen määrät ovat valtavia. Mies uskoo, että Angry Birds -brändistä löytyy vielä rutkasti arvoa ja siitä suunnitellaankin tehtävän ikivihreän pitkän aikavälin suunnitelmilla. Jo nyt tiedetään, että sisältö toimii intialaisille.

Vuoden 2016 Angry Birds -leffa nettosi pelkästään Intiassa yli 4 miljoonaa dollaria lipunmyynnistä. Ensi vuonna julkaistavan jatko-osan suosion toivotaan olevan Intiassa jälleen yhtä suurta. Hämäläinen kertoo, että elokuvateattereiden määrä on lisääntynyt suuresti, mikä tarkoittaa tietenkin sitä, että potentiaalia seuraavalle leffalle on paljon.

Viime aikoina Rovio on kunnostautunut teemapuistoilla esimerkiksi Qatarissa. Puistot ovat mahdollisia myöskin Intiassa. Myöskään yritysostoja yhtiö ei ole sulkenut pois.

ADD YOUR COMMENT

Your email address will not be published.