Klikkaa tästä: internetmarkkinoinnin käsikirja 2.0

Klikkaa tästä (Paloheimo Toni, 2012) on nettimarkkinoinnin käsikirja. Se sisältää huippuasiantuntijoiden kokoamia tietoja, suosituksia ja vinkkejä hyvään ja käytännönläheiseen nettimarkkinointiin. Tässä niistä muutamia:

Internetistä on tullut yksi yritysten tärkeimmistä mainostuskanavista, jotahyödynnetään kasvavissa määrin. Netin monet palvelut, kuten sähköposti ja sosiaalinen media, koetaan nykymaailmassa välttämättömiksi. Myös yrityksen nettisivuista on tullut tärkeä osa yrityksen imagon hallintaa, sillä niiden pohjalta muodostetaan usein mielipide koko yrityksestä. Yrityksestä jää asiakkaalle negatiivinen mielikuva, jos nettisivut ovat puutteelliset tai puuttuvat kokonaan. Kilpailu on kovaa, ja siksi yritysten onkin panostettava nettipalveluihinsa entistä kovemmin asiakkaiden huomion ylläpitämiseksi.

Internet on muuttanut ostoskulttuuria suuresti. Asiakas tekee ostopäätöksiä suoraan verkossa ja tavaraa ostetaan netistä aina vain enemmän ja enemmän. Verkkokauppa tarjoaa yrityksille mahdollisimman kustannustehokkaan kanavan myydä tuotteitaan, sillä se on aina auki eikä sen ylläpitoon vaadita sen suurempia henkilöstö- tai tilakustannuksia. Verkkokaupasta tilaaminen on myös asiakkaalle helpompaa, sillä hän voi itse valita tuotteet suoraan koriinsa ja usein jopa tilata ne suoraan kotiovelleen. Tilauksen tehdäkseen ei tarvitse mennä kotikonetta tai mobiililaitetta pidemmälle.

Monelle sosiaalinen media on tänä päivänä korvannut sähköpostin viestintävälineenä. Kun yritys on näkyvillä sosiaalisessa mediassa, se näyttäytyy asiakaskunnalleen aivan uudella tavalla. Sosiaalisessa mediassa oleminen on yritykselle ehdottomasti kannattavaa, sillä käyttäjien toimia on sosiaalisessa mediassa helppo tarkkailla ja saatujen tietojen perusteella voidaan tehdä hyviä päätelmiä heidän mielenkiinnon kohteistaan ja tarpeistaan. Näin käyttäjien tarpeisiin voidaan vastata mahdollisimman tehokkaasti ja tarjota heille sopivaa sisältöä.

Google on maailman johtava hakupalvelujen tarjoaja, ja monet yritykset ovat valmiita taistelemaan tullakseen helposti löydetyksi Googlen hakutuloksista. Hakukoneoptimoinnin tavoitteena onkin saada näkyvyyttä juurikin hakukoneiden tulossivuilla tulosten kärjessä. Hakukoneoptimointi perustuu hakusanoihin ja niiden strategiseen käyttöön sivuilla.

Hakukonemarkkinoinnissa taas valitaan, minkä hakusanojen yhteydessä halutaan näkyä ja millaisia mainoksia näytetään missäkin yhteydessä ja mitä ollaan valmiita maksamaan klikkauksista. Pelkästä näkymisestä ei veloiteta mitään, mutta maksettavaa kertyy silloin kun hakija klikkaa linkkiä ja siirtyy sitä kautta sivustolle. Tämä on ylivoimaisen tehokas mutta mahdollisesti kallis tapa saada asiakkaita.