Bulkista brändiksi : käsikirja kasvuun ja kannattavuuteen -kirjan kirjoittavat vannovat monien muiden tapaan asiakaslähtöisyyden nimeen. Myös koko henkilöstön merkitystä brändin rakentamisessa alleviivataan vahvasti punakynällä. Kirja on kattava eepos, joka tarjoaa jokaiselle yritysjohtajalle varmasti mietittävää.

Bulkista brändiksi : käsikirja kasvuun ja kannattavuuteen ovat kirjoittaneet Ossi Ahto, Anja Kahri, Tuomas Kahri ja Marco Mäkinen. Ossi Ahto sekä Anja Kahri ja Tuomas Kahri ovat jo aikaisemmin julkaisseet teoksen “Brändi kulmahuoneeseen!” (2010), ja Bulkista brändiksi : käsikirja kasvuun ja kannattavuuteen onkin suoraa jatkumoa tälle. Tällä kertaa kirjoittajakaartiin liittyy lisäksi mukaan mainosalan ammattilainen Marco Mäkinen.

Kirja on kirjoitettu yritysten päättäjiä ajatellen, ja se keskittyykin kertomaan, mitä brändin valjastaminen kasvun tueksi tarkoittaa globalisoituvan maailman digiaikana, kun toimialan pelisäännöt voivat hetkessä heittää häränpyllyä ja kansainvälinen jätti viedä asiakkaat päältä. Tavoitteena on päästä eroon siitä virheellisestä leimasta, jonka mukaan markkinointi on kiva tukitoiminto ja brändi käytännössä sama asia kuin yrityksen slogan. Perusajatuksena on, että brändi muodostuu asiakkaiden mielessä ja on siksi aina tosi. Kaikki ostopäätökset tehdään lopulta aina brändin pohjalta. Bulkista brändiksi : käsikirja kasvuun ja kannattavuuteen ei voisi enempää korostaa joka ainoan henkilöstön jäsenen merkitystä brändin rakentamisessa sekä asiakaslähtöisyyden ujuttamista kaikkeen mitä tehdään.

Laaja näkökulman otto osuu välillä omaan nilkkaan, sillä aika ajoin Bulkista brändiksi : käsikirja kasvuun ja kannattavuuteen sortuu käsittelemään pientä osaa suuresta kokonaisuudesta, mikä vaikeuttaa pääsyä uusien ideoiden alkulähteelle. Ajoittain rakenne on töksähtelevä.

Myös toistoa on teoksessa silloin tällöin vähän liikaa, mutta kaiken kaikkiaan Bulkista brändiksi : käsikirja kasvuun ja kannattavuuteen on kelpo teos, jonka jokaisen tulevaisuuden yrityspomon soisi lukevan.

Kirjan parhaita puolia ovat ajankohtaiset läheiset esimerkit oikeasta elämästä, kuten Stockmannin vaikeudet. Surkuhupaisaa ovat kirjan ylistykset Nokian Renkaille, jotka olisi nyt jälkiviisaana voinut jättää poiskin. Toisaalta tämäkin näyttää tosielämän esimerkin siitä, mitä koko teos yrittää opettaa: brändi muuttuu ja muovautuu jatkuvasti, eikä kehitystyö lopu milloinkaan.