Huonekalufirmalle 100 000 euron uhkasakot kuluttaja-asiamieheltä

Huonekalufirma Jyskille on asetettu valtavat uhkasakot kuluttaja-asiamiehen toimesta. Huonekaluja ja sisustustuotteita myyvä firma sai Kilpailu- ja kuluttajaviraston kuluttaja-asiamiehen peräänsä harhaan johtavasta markkinoinnista johtuen.

Harhaan johtavalla markkinoinnilla on tässä yhteydessä tarkoitettu sitä, että Jysk on väittänyt myyvänsä joitakin tiettyjä tuotteita alennetulla hinnalla vain tietyn aikaa, mutta todellisuudessa tuotetta on myyty tällä hinnalla kuukaudesta toiseen, kun määräaikaisena mainostettua tarjousta on jatkettu kampanjasta toiseen.

Jyskin Kilpailu- ja kuluttajaviraston toimesta järjestetty tarkastelujakso kesti vuoden 2017 elokuusta vuoden helmikuuhun, ja tänä aikana Jysk muun muassa ehti mainostaa erästä sijauspatjaansa määräaikaisin tarjouksin 21 kertaa peräkkäin.

Jyskin hallinto pitää päätöstä ikävänä, muttei kiistä väitettyjä tekoja. Jyskiltä kerrotaan, että ketju toimii pääsääntöisesti kampanjavetoisesti, mutta sieltä myönnetään myöskin, että kampanjoiden välillä tulisi olla taukoja. Jysk kertoo tarkastuttaneensa prosessinsa ja muutaneensa toimintatapojaan sitten kuluttaja-asiamiehen tarkastelujakson.

Jysk ei ole ainoa Kilpailu- ja kuluttajaviraston kuluttaja-asiamiehen tehostettuun syyniin joutunut huonekalumyyjä. Kilpailu- ja kuluttajavirastolta kerrotaan, että kuluttaja-asiamies on seurannut juurikin huonekalualan markkinointia tehostetusti vuodesta 2016 alkaen. Vaikka Kilpailu- ja kuluttajavirastolta on määrätty yksityisille yrityksille kieltoja, seuranta on osoittanut, että markkinoinnissa käytetään edelleen runsaasti perättömiä alennuksiin viittaavia ilmaisuja. Kilpailu- ja kuluttajaviraston tiukassa seurannassa ovat Jyskin lisäksi olleet myös muun muassa Kruunukaluste, Metropoli Kaluste, Stemma, Finsoffat, Isku ja Vepsäläinen.

Jysk on tanskalainen kotitalousvälineisiin, kuten patjoihin, huonekaluihin ja sisustukseen erikoistunut liike. Jysk on suurin tanskalainen kansainvälisesti mainetta niittänyt ketju. Yhtiöllä on jo yli 2500 myymälää yli 50 eri maassa. Ensimmäinen Jysk avattiin Tanskan Aarhusiin 4. huhtikuuta 1979. Ketjun perustaja on Lars Larsen, joka omistaa sen yhä ja onkin tätä nykyä yksi Tanskan varakkaimmista ihmisistä. Jyskin logona on tunnetusti hanhi.

Jyskillä on noin 50 kappaletta myymälöitä eri puolilla Suomea. Suomen Jysk -myymälät omistaa Jysk Nordic. Yrityksen ensimmäinen suomalainen liike avasi ovensa vuonna 1995. Jysk on niittänyt Suomessa runsaasti suosiota, ja tämän kunniaksi sille onkin osoitettu arvomerkkejä, kuten Suomen Vahvimmat -sertifikaatti sekä Menestyjä-sertifikaatti.

ADD YOUR COMMENT

Your email address will not be published.