Perulaiset yliopiston opiskelijat ovat yhteistyössä mainosfirmojen kanssa osoittaneet olevansa mainostaulumainostamisen edelläkävijöitä, sillä he ovat suunnitelleet mainostauluja, jotka eivät pelkästään hoida ansiokkaasti ansiotyötään viestintävälineenä, vaan ovat myös hyödyllisiä ympäristölle ja ihmisille. Mitä ihmettä tällainen tarkoittaa ja miten tällaisiin tuloksiin on päästy?

Mainostaulu joka puhdistaa ilmaa yhtä tehokkaasti kuin 1200 puuta

Limassa sijaitseva teknillinen yliopisto UTEC on tehnyt historiaa ja kuittaa uuden kampusalueen rakentamisesta aiheutuneet päästöt ilmaa puhdistavalla mainostaululla. Taulu toimii pyydystämällä saasteita vesifiltteriin termodynamisten prosessien avustuksella.

Mainostaulu on tehokas, sillä se tuottaa jopa enemmän puhdasta ilmaa kuin 1200 puuta. Ilmaa puhdistava vaikutus on huomattava, sillä se ylettyy jopa viiden korttelin päähän taulusta ja se helpottaa huomattavasti kampusalueen rakentajien ja asukkaiden elämää.

Yliopisto tuotti mainostaulun yhdessä mainosfirma FCB Mayon kanssa. Se mainosti yliopistossa pidettyjä pääsykokeita.

Mainostaulun ideana oli viestiä, että insinöörit ovat osa ratkaisua, eivät ongelmaa. Myös tulevaisuudessa.

Mainostaulu joka tuottaa juomavettä kaupungin asukkaille

Toinen perulaisten yliopiston opiskelijoiden innovaatio liittyy myös mainostauluihin. Perun pääkaupungissa Limassa sataa hyvin vähän vettä vuosittain, vain noin sentin verran. Ilmankosteus on kuitenkin hurja: jopa 98 prosenttia.

Teknillinen yliopisto ja mainosfirma yhdistivät voimansa ja suunnittelivat luovan ratkaisun vesipulaan: ilmankosteutta juomavedeksi muuttavan mainostaulun.

Mainostaulun toimintaidea on kohtuullisen simppeli: taulun generaattorit imevät ilmasta kosteuden, joka kerätään niille tarkoitettuihin tankkeihin. Yksi mainostaulu kykenee keräämään noin 100 litraa vettä. Kolmessa kuukaudessa taulu onnistui tarjoamaan Perun asukkaille lähes 9500 litraa puhdasta juomakelpoista vettä.

Juomaveden tarjoamisen lisäksi taululla oli toinenkin käyttötarkoitus, nimittäin se toimi teknillisen yliopiston hakuilmoituksena.

Loistava esimerkki tehokkaasta ja huomiota herättävästä mainonnasta

Nämä perulaisen teknillisen yliopiston ja mainostoimiston yhteistyössä toteuttamat mainostauluprojektit ovat loistava esimerkki siitä, kuinka innovatiivista mainostauluilla mainonta voi parhaillaan olla. Mainostajan kannattaakin ottaa mallia näistä mahtavista esimerkeistä: mainostaulujen ei todellakaan tarvitse olla tylsiä! Mitä mielenkiintoisempia niistä tekee, sitä enemmän mielenkiintoa ne herättävät.

Perulaisista mainostauluista uutisoitiin ympäri maailmaa lehdissä ja muissa tiedotusvälineissä, mikä toi niille maksimaalisen mainosarvon. Mainoskampanja oli siis varsin onnistunut, eikö?