Instagram-markkinointi kasvussa

Instagram-markkinointi on viime aikoina ollut pinnalla johtuen siitä, että palvelun käyttäjämäärät ovat jatkuvassa nousussa ja suosikkisome on alkanut tarjoamaan maksullista markkinointia. Yhä useampi suomalaisyritys on jo tarttunut tähän visuaaliseen markkinointimahdollisuuteen ja käyttää sitä rakentaakseen yrityskuvaa itsestään.

Palvelu kertoi syyskuussa 2013 alkavansa tarjota maksullisia mainoksia brändeille ja yrityksille. Sitten vuoden 2013 sovelluksen kävijämäärä on ylittänyt huiman 300 miljoonan rajapyykin ja mainostaminen on mahdollistettu yhä useammalle yritykselle.

Sittemmin myös mainostekniikat ja kohdentaminen ovat kokeneet kehityksen askelia. Mainoksissa käytetään usean kuvan karusellimainontaa sekä toimintakehotuspainikkeita, jotka kevyesti ohjaavat kuluttajaa tekemään ostopäätöksiä. Instagramin taustalla häärii Facebook, mikä on helposti huomattavissa myös mainostamisessa. Mainostajalle näkyvä ympäristö on kehittynyt vauhdilla ja työkalut ovat kattavat. Facebookin keräämät tiedot ovat täälläkin ahkerassa käytössä ja niitä hyödynnetään ilman sen kummempaa kainostelua.

Mainostajien kannattaa luoda tässä nimenomaisessa somessa brändilleen tai yritykselleen vankka pohja, sillä palvelun suosio on edelleen nousukiidossa. Moni on jo siirtynyt Facebookista eteen päin ja varsinkin nuorten tie suuntaa yhä useammin Instagramin suuntaan sen ollessa nykyään jo monen nuoren ykkössome. Fiksu mainostaja seuraa tietenkin valtaväestön mukana tavoittaakseen suurimmat yleisömäärät.

Instagram haluaa pysyä laadukkaana kanavana, joten se odottaa mainostajiltaankin tiettyä laatutasoa. Halvan näköisten mainosten ei haluta pilaavan median luonnetta. Käyttäjille mieluisimpia mainoksia ovat juuri sellaiset mainokset, jotka eivät näytä ollenkaan mainoksilta. Kauniit kuvat ja koskettavat tarinat vetävät yleisöä puoleensa. Ennen kuin aloitat palvelun käytön, lue tarkasti palvelun käyttöohjeet ja selaile suurten yritysten profiileja kiinnittäen erityisesti huomiota mainostuskeinoihin.

Instagram on mainostuskanavana melko yksinkertainen, ja itse sovellus tarjoaa runsaasti mahdollisuuksia esimerkiksi kuvanmuokkauksen saralla. Kuvista ja muusta mediasisällöstä saa palvelun omalla muokkausjärjestelmällä tehtyä näyttävän näköisiä melko pienellä vaivalla ja tätä aspektia kannattaakin hyödyntää. Kovin monimutkaisia teoksia sillä ei saa väsättyä, sillä Instagram haluaa pitää yksinkertaisen luonteensa.

Jos some ei kuitenkaan ole ollenkaan vahvuusalueesi, kannattaa ottaa yhteys mainostoimistoon, sillä markkinoinnin hoitaminen onnistuu alan ammattilaisilta taatusti tehokkaasti – myös sosiaalisessa mediassa.

ADD YOUR COMMENT

Your email address will not be published.