View Sidebar
Konsultointi ja ymmärtävä lohduttaminen

Konsultointi ja ymmärtävä lohduttaminen

Moni autokauppias tai tavaroiden myyjä mietti usein mitä on konsultoinnin myyminen, ja voipa ollakin että moni oikeusistuntokin on käyty sen myötä että on haluttu selvittää onko mitään myyty kun konsultointia on laskutettu. “Lähetä minulle lasku konsultoinnista”, oli joskus maan tapa kun jonkin piti jollekin maksaa jotain jostain. Mappi Ö pursusi, eikä kukaan oikein tiennyt nuoressa suomessa mitä se on se sellainen konsu, ja että miten se pitäisi tuotteistaa.

Mediatoimistotkin tarjosivat konsultointia, ymmärtävää kuulemista, lohduttavaa ja rohkaisevaa keskustelua tai selvitystyötä. Lääkärit konsultoivat tarjoamalla vastaanotollaan asiakkailleen neuvontaa, ja konsultoivat toisiaan kun oikein joku kunnon omituinen tapaus sattuu eteen.

Kuuntelemisesta ja asiakkaan ymmärtämisestä muodostui monelle konsultointipalveluita tarjoavalle yritykselle niin merkittäväksi, tai vaikeasti tuotteistavaksi, tarjoamaksi, että sitä kuvaamaan kehitettiin kaikenlaisia riimejä ja tarinoita. “Me avaamme horisonttiasi”, kuuntelemme mitä sanotte ja autamme teitä ymmärtämään mitä tarvitsette. Kaikkea piti keksiä kun oli myymisen pakko ja tilauksia piti saada sisään että kassa virtaa oikeaan suuntaan.

ConsultingKonsultoinnin valtasuhteesta kuitenkin nousi ehkä tarpeettoman voimakas taustaväre. Papillisen valistamisen ja kaitsemisen sijaan suomalainen korpikansa kaipasi yhteistä tekemistä, käytännön ratkaisukeskeistä toimintaa ja vahvaa johtamista. Konsulteille annettiin sööttejä lempinimiä, aika “käsien heiluttelusta kaaviomiehiin”. Monessa pikku yhtiössä konsulteille muodostui samanlainen asema kuin vaikkapa kiertävälle opettajalle tai lääkärille Aasian pikkukylässä. Ihmiset ihmiettelivät kuin siirtomaaherraa, salkkua kantavaa outoja puhuvaa ihmistä, jolle hymyltiin kauniisti ja tanssittiin ehkä piirileikkejä, mutta jonka sanoman jalkauttaminen jäi tietysti täysin vaille huomiota. Konsultit ryhtyivätkin sittemmin puhumaan jalkauttamisen varmistamisesta. Tarvittiin järeitä aseita, että viesti varmasti menisi perille. Really?

Myöhemmin konsultoinnista tuli enemmän keskinäistä nyytitoimintaa, kuka lohduttaa ketäkin, kannustaa eteenpäin ja tekee hyvää tai rapsuttaa. Nuoret yrittäjät saivat kokeilla ja harjoitella hyväveliverkostoja ja luottamuksen rakentamista, kun voitiin lähettää konsulasku perään. Pyysipä joku vuokraantajakin laskuttamaan konsultoinnista, sen sijaan että tehtiin vuokrasopimus. Palvelualalla tällainen lienee yleisempää, ja maailmassa ylesestikin. Tärkeintä on, että kulissit pysyy, kuten miliisissä tiedetään. “Tulliselvityslomakkeeseen pitää luottaa”, kertoo juhlallsesti sotilasliiton isäntämaasopimus. Tukikohtiin saa siis tuoda mitä vaan, mutta voiko konsultoinnissa myydä mitä vaan?

Comments are closed