View Sidebar
Kuka ostaa ja kuka tekee

Kuka ostaa ja kuka tekee

Mainonnan erityislaatuine luonne on olla pinnassa. Asiakasrajapinnassa, potentiaalisessa sellaisessa. Mainonta ei yleensä ota kantaa siihen mistä sitä tavaraa tulee ja että kuka sen sitten loppujen lopuksi ostaa, kenelle aseet siirtyy kun kauppaa käydään ja maailma on liekeissä.

Mainonta ja propaganda saa yhdessä nauttia informaatiosodan jälleennoususta. Saadaan kertoa kaikenlaista ja varmistaa että kertominen, ja toisaalta toimintaan sitouttaminen menee perille ja saa vaikutuksensa aikaan. Strategit kehittävät mallia mallin perään, testaavat toimivuutta, jotta voidaan varmistua että ruuti pysyy kuivana sen varalta että sitten kohta voidaan sitä kaikkea käyttää omaksi iloksi ja muiden harmiksi.

Sanomisella on paljon merkitystä, ja siksi sanomista onkin aina pyritty säätelemään. Mies joka tiesi liikaa pääsi hengestään, muttei ehkä yhtä nopeasti kuin se joka sanoi sopimattomia. Who is buying and who is doingMonissa maailman kolkissa tämä sanomisen arvo, tai kääntäen, sanomattomuuden hyöty, on koettu niin hyödylliseksi, että on kehittynyt kokonaine kollektiivisen valehtelun muoto. Heille valehtelu edes yhdessä ei tosin ole enää valehtelua länsimaisessa mielessä, vaan aivan rationaalista ja tarkoitushakuista toimintaa. Siinä missä länsimainen kammoksuu valehtelua arjessa, toimii samanlainen kollektiivinen tuki muissa ympyröissä, virastoissa, oikeuslaitoksessa, tiedon politiikassa ja erikseenkin tieteessä ja osaamisen arvioinnissa.

Myynnin ja markkinoinnin tärkeä tarkoitus onkin soveltaa kohtuullista sanomista oikeaan aikaan oikeassa paikassa. Totuutta ei sovi vääntää valheeksi, mutta hyvä mainosmies on aina sen verran kaksimielinen, että osaa ajatella eri sanojen tulkintaerot, ja tarvitaan sen verran politiikkoa, että sanominen osataan pukea sellaiseen kaapuun joka ei vaikuta turhan teennäiseltä, mutta joka kuitekin nostaa asian tasolle josta ei enää tarvitse keskustella. Päämääriin pyrkimisestä muodostuu itse asiat ylittävä tavoite, olemmehan yhtä mieltä pyrkimisestä hyvään, joten kun pyritään yhdessä, niin lopputulos on sitten se miten yksi tai toinen sanoo. Lopputuloksen politttisuus on pois pyyhitty.

Mainonna tarkoitus on sitouttaa kohderyhmä pyrkimään yhdessä. Ei ole tarpeen saada häntä kauppaan heti ostamaan, vaan sitoutumaan yhdessä pyrkimiseen, luomaan sotaisaakin me-henkeä, jotta kohta tai sitten kun aika tulee, hän laulaa ilolla samaa virttä ja ostaa ja tukee, on valmis jopa uhraamaan itsensä tai läheisensä.

Comments are closed