View Sidebar
Mainonnan rajoitukset – Missä ne kulkevat?

Mainonnan rajoitukset – Missä ne kulkevat?

Historiassa ei varmasti ole tuotetta, josta ei olisi jossain päin maailmaa kirjoitettu tai kuvattu mainosta. Kotoisessa Suomessa mainonnassa on kuitenkin nykyisinkin monenlaisia rajoituksia.

Yksi näistä rajoituksista on tupakkatuotteiden totaalinen mainostuskielto. Suomi kielsi tupakan mainostamisen ensimmäisten joukossa maailmassa vuonna 1978. Siitä on ehtinyt Suomessa jo muodostua itsestäänselvyys, mutta suuressa osassa maailmaa mainostaminen on edelleen sallittua.

Alkoholin mainostaminen Suomessa

Alkoholin osalta Suomessa on kielletty väkevien (yli 22%) juomien mainonta, epäsuora mainonta ja muu myynninedistämistoiminta. Sallittua se voi olla poikkeustapauksissa kuten anniskelu- ja vähittäismyyntipaikoissa joissa väkeviä alkoholijuomia tarjoillaan.

Mietoja juomia saa mainostaa tietyin rajoituksin. Mainonta ei kuitenkaan saa olla hyvän tavan vastaista eikä kohdistua alaikäisiin. Uusimpana rajoitteena vuonna 2015 kiellettiin alkoholin mainostaminen yleisellä paikalla. Televisio- ja radiomainonta on nykyisin sallittua vasta iltaisin klo 22.00 jälkeen.

Muut mainoskiellot

Alkoholimainonnan rajoituksilla pyritään vähentämään alkoholinkäytöstä aiheutuvia haittavaikutuksia. Kun viina on piilossa, sitä ei myöskään tee mieli. Mainontakiellon toimivuudesta on monia mielipiteitä. Alkoholin kokonaiskulutus Suomessa on eurooppalaista keskitasoa.

Myös mielikuvamainontaa valvotaan, mietojen juomien mainonnassakaan ei saa antaa ymmärtää alkoholin nauttimisen olevan esimerkiksi jollain tavalla ”coolia”.

advertising agencies

Suomen rahapelimonopoli ja mainonta

Suomessa on kielletty myös kaikenlaisten rahapelien mainostus, jos kyse ei ole Raha-automaattiyhdistyksen (RAY), Veikkauksen tai Fintoton peleistä. 2017 lähtien puhutaan ainoastaan Veikkauksesta, sillä kolme edellä mainittua yhdistyvät tuolloin Veikkaus-nimiseksi yhtiöksi.

Tämän mainontakiellon perusteena on rahapelimonopolin suojeleminen. Mainonta on siis kiellettyä kaikilta muilta paitsi valtion rahapelimonopolilta. Kuten jokainen on voinut Suomessa huomata, RAY ja Veikkaus kyllä mainostavat todella aktiivisesti.

Mainontakiellolla rajoitetaankin ulkomaisten peliyhtiöiden mainontaa Suomessa, kuten netticasinoita. Netticasinoista voit lukea lisää osoitteesta https//www.netticasinot.com.

Rahapelimonopolin suojelu on saanut välillä huvittaviakin piirteitä, kun esimerkiksi työpaikoilla tapahtuvat kaveriporukoiden urheiluvedonlyönnit on todettu laittomiksi. Mainontakieltoa perustellaan niin ikään uhkapelaamisen haittojen torjumisella. Tämä on kuitenkin hieman kyseenalaista, sillä Suomessa pelataan rahapelejä kolmanneksi eniten maailmassa Singaporen ja Australian jälkeen.

Tähän syynä lienee RAY:n ja Veikkauksen pelien läsnäolo ja mainonta lähes joka paikassa. Maailmalla kummaksuttuihin suomalaisiin erikoisuuksiin kuuluvat etenkin peliautomaatit julkisilla paikoilla. Valtaosassa maailmaa peliautomaatteja löytää ainoastaan erillisiltä casinoilta.

Nettiaikakaudella muiden peliyhtiöiden mainonnan totaalikielto on muuttunut mahdottomaksi, sillä suomalaisviranomaisten toimivalta ei ulotu ulkomailta käsin toimiville nettisivuille.

Comments are closed