View Sidebar
Mainonnan tulevaisuus

Mainonnan tulevaisuus

Onko mainoksella tai mainosmiehellä tai -toimistolla tulevaisuutta? Mistä löytyy tulevaisuuden sosiaalistavat instrumentit ja myytit? The future of advertisingMainosta kaivataan aina,länsimaissa, mutta olisipa tietysti typerää ajatella että tässä olisi kaikki mitä sanottavaa on. Maailmassa on kaikenlaista olijaa ja toimijaa, eikä sellaista sovi tehdä että oman ajattelee sovinistisesti laajenevan globaaliksi, noin vain.

Mainonta kokeekin jatkuvaan identiteettikriisiä samalla kun globaali talous tarpoo omissa ongelmissaan. Globaalia taloutta tukemaan rakennetut ja rakenteilla olevat uudet kauppapoliittiset sopimukset ja imperiumit viettävät maailmaa yhä nopeammin kohti jälkikansallista aikaa. Ei voidakaan ajatella että jääkiekon, kekkosen ja kalapiiraan voimalla voitaisiin rakentaa kansallista taloutta tai mainostaa sen termein Suomalaista Kotiruokaa tai Kansalilsta Turvallista Internettiä.

Ei ole enää kansallista ruokaa tai internettiä, Suomikin on jo laajentunut omista puitteistaan ja kurottaa kohti globaalia toimijuutta. Menee muihin maihin neuvomaan, sotimaan ja antamaan oman vaiktuksensa kuulua — mutta millä mandaatilla?

Ihminen kuitenkin aina haluaa ostaa ja nauttia, uutta esinettä, palvelua ja tarpeita syntyy kun ihmisiä kasvaa ja asioita kehittyy. Kaupankäynti ja sanominen ei vähene, mutta kansallinen mainota hiipuu kovaa vauhtia. Mainosta kuitenkin kaivataan, muodossa jos toisessa, ja erityisesti sen militantin ja sotaisan propagandaluonteen vuoksi. Sanomat pitää saada perille ja ihmisten mieliin oikeat asenteet.

Moni mainosmies päätyykin varmasti kohti propaganatoimiston virkaa, kun lentolehtisiä aletaan yhä enemmän tiputtelemaan ja on aika varmistaa sanomisen voiman projektoimiinen oikeaan kohteeseen.

Ei tarvita kanta-asiakasohjelmia, kun on globaalit tietoverkot ja lojaliteettirakenteet kokevat murroksen. Kun vanha valtio irrottautuu toivottan rauhanomaisesti omasta roolistaan ja antaa uusien tuulien puhaltaa, on ihmisen aika päättää ja nousta jaloilleen. Mainonta muuttaa muotoaan ja siinä korostuu yhä enemmän ihmisten välinen ja pienten yhteisöjen oma markkinointi. Tärkeintä on edelleen sitoutuminen, eikä liene odotettavissa muutosta siihen, etteikö yhteisö hylkisi outoja kuin meri ruumiita.

Ottakaa tai jättäkää, mutta nauttikaa siitä mitä on tulossa. Nauttikaa yhdessä mainostamisesta ja erityisesti sen tuomista uusista mahdollisuuksista siirtyä pois ostamisesta, kohti myymistä ja luovaa rikastuttavaa yhdessäoloa. Tervetuloa maailmaan, hyvät ihmiset!

Comments are closed