Mainoskampanja vei Niken arvosta miljardeja

Nike on tehnyt sopimuksen poliittisesti aktiivisen Colin Kaepernickin kanssa, mikä ajoi yhtiön pörssikurssin hurjaan laskuun. Onko kampanja kuitenkin sittenkin taloudellisesti järkevä? Kun urheiluvälinealan jättiläinen Nike julkisti tehneensä mainossopimuksen kohua herättäneen urheilijakasvon Colin Kaepernickin kanssa, vastarinta oli heti kovaa. Hetkessä sosiaalinen media täyttyi videoista, joissa ihmiset polttivat Niken tennareitaan vastalauseeksi.

Kaepernick on amerikkalaisen jalkapallon pelinrakentaja ja se pelaaja, joka ryhtyi ensimmäisenä polvistumaan otteluissa Yhdysvaltain kansallislaulun soidessa taustalla. Kaepernick kertoi eleen olevan protesti poliisiväkivaltaa ja rotujen välistä epätasa-arvoa vastaan. Pelaajan kampanja sai hetkessä mukaansa muitakin pelaajia, mikä suututti kovasti Yhdysvaltain presidentti Donald Trumpin. Presidentti katsoi, että polvistujat halveksivat niin maataan, veteraaneja, kansallislaulua kuin lippuakin.

Protestoinnilla oli kovat seuraukset. Kaepernickille ele kävi kalliiksi: hän ei ole pelannut kauden 2016 jälkeen. Työttömäksi jäänyt pelinrakentaja on haastanut oikeuteen niin jalkapalloliiga NFL:n kuin seurojen omistajatkin. Niken ilmoittaessa että juuri Kaepernick on valittu sen uudeksi mainoskasvoksi, yhtiö tiesi ottavansa suuren riskin. Mainoksen sloganina on vanha tuttu ”Just Do it”, mutta taustalla näkyvät Kaepernickin kasvot.

Päivää mainoksen julkistamisen jälkeen Niken osakekurssi laski 3,2 prosenttiyksikköä. Arvosta haihtui ilmaan siis suunnilleen neljä miljoonaa dollaria. Presidentti Trump ihmetteli mainoskampanjaa tapansa mukaan Twitterissä. Sosiaalisessa mediassa Niken mainoskampanja herätti vastareaktioita, ja some täyttyikin tossunpolttokuvista ja -videoista.

Talouteen erikoistunut uutistoimisto Bloomberg muistuttaa, että Nike on tiukassa taistelussa tähtiurheilijoista muiden brändien kanssa. Kampanja on tapa erottautua joukosta. Bloombergiltä arvioidaan, että pelkästään Adidas ja Nike käyttävät markkinointiinsa jopa kymmenen miljardia dollaria vuoteen 2020 mennessä. Niken pestissä ovat jo ennestään olleet koripalloilija LeBron James sekä tennispelaaja Serena Williams, jotka ovat herättäneet runsaasti huomiota niin kentillä kuin siviilissäkin. Molemmat tähtipelaajat osallistuivat Niken Equality-kampanjaan, joka käynnistettiin vain vähän nykyisen presidentin virkaanastujaisten jälkeen. Tasa-arvon puolesta liputtaneessa kampanjassa oli mukana myös muun muassa amerikkalainen muslimi, joka kilpailee hijab päällään.

Niken ja Kaepernickin sopimus ei missään nimessä tarkoita, että yhtiö jotenkin vähentäisi panostustaan amerikkalaiseen jalkapalloon. Nike on vastikään tehnyt NFL:n kanssa kymmenen vuotta sitovan sopimuksen, jonka mukaan Nike tuottaa vuodesta 2020 alkaen kaikkien joukkueiden peliasut, ja myös kaikissa faniasuissa on Niken logo.

ADD YOUR COMMENT

Your email address will not be published.