View Sidebar
Markkinointi ja uusmedia

Markkinointi ja uusmedia

Uusien verkkoviestintäkanavien ja tietoverkkojen kehittymisen myötä myös markkinointi- ja viestintäsuunnitelmat ovat kautta linjan joutuneet, tai mikä ettei pääseet, uudistumisen ja virkistäytymisen tilaan. Mainonta ja markkinointi ei ole enää ollut entisensä sen jäMarketing and New Medialkeen kun valtionhallinto, oppiminen, seksi ja kulttuuri, taidetta ja tiedettä nyt tietenkään unohtamatta niitäkään, päätyivät tietoverkkojen aikakaudelle. Ihmisen huomiokentässä erilaiset verkkopalvelut nostivat nopeasti mainostoimistotkin miettimään uusia ansaintamalleja ja kriittisesti tarkastelemaan kompetensseja ja tuotepalettejaan. Markkinointi oli kohdannut uuden median, ja paperilehtien aikakausi kääntyi kohti seuravaa vuosituhatta. Oli juuri 1900 luku kääntymässä seuraavaan vuosituhanteen, kun Internettiä oli joka puolella ja lähes jokainen vanhakin mediatalo ilmoitti tekevänsä ja myyvänsä banneria bannerin perään. Rumat ja suttuisat verkkosivujen töhrijät takoivat kuitenkin tulosta niiden näkyvyyttä myyville tahoille, kun kokematonta ja osaamatonta klikkailijaa riitti pilvin pimein.

Mainostoimisto koki eksistentiaalista kriisiä, kun sankarit ja taitelijat joutuivat banneritehtaalle. Sivusto sivuston perään pyrki myymään banneritilaa, oli eri kokoista ja mallista, erilaisia seurantamekanismeja ja ländäreitä. “Ländäreitä!”, huusi keskivertoisen mainostoimiston kaljupäinen toimitusjohtaja, “lisää ländäreitä, perkele!”, ja pojat tuhersivat pikseliä. Dollarien ja eurojen kuvat silmissä kiiltäen, vai liekköhän ollut jotain muuta, kiimaiset johtajat rynnivät bannerimarkkinoille. Tarvittiin toimistoa toimiston perään, jotta bännerituotannon alihankintaketju tuotti kaikille jotain muttei kenellekään mitään.

Nopeasti, aivan kuin ilmestyi, päättyi bannerikiima, ja markkinointi ja viestintätoiminta siirtyi uusille urille. Oli aika jalostaa palveluita edelleen ja ostaa oikeita uusmediataloja liitettäväksi yhteen mainostoimistojen kylkeen. Olihan se mediasta kyse, ja mitä uuteen tulee, uusmedian asiantuntijat ovat otollista riistaa ostettavaksi. Yhdellä allekirjoituksella mainostoimisto nousi uusmediataloksi ja uusmediatalon markkinoinnista mitään tietämättömät nousivat yhtäkkiä mainostoimiston lippulaivaksi. Päitä putosi, kolisi ja huimasi, kun rahaa tuli ovista ja ikkunoista.

Tuloksena syntyi tarinaa jos jonkinlaista, osa iloisia ja osa surullisia, kuten kaikissa asioissa ei ole vain yhtä tulokulmaa ja lopputulosta, vaan useamman eri piirteen yhteen kietoutunut jännittävääkin jännittävämpi vyyhti, jonka nyansseja ja vivahteita voi sitten yhdessä mietiskellä, ihmetellä ja mikä ettei juhliakin kun sopiva seurue paikalle saapuu. “Ländäreitä, saatana!”, huusi toimitusjohtaja vielä, vaikka toimisto oli jo tyhjentynyt tekijöistä ja asiakkaat kaikonneet. “Ländäreitä!” kaikui käytävillä, kunnes aika otti omansa viimeinenkin hiipui.

Comments are closed