Median liikevaihto laskussa

Hyvä talouskehitys on tuottanut iloa monelle. Yhdellä markkinoiden osa-alueella se ei kuitenkaan näy, sillä mediatoimialan liikevaihto on laskenut entisestään. Medialiiton arvion mukaan mediatoimialan liikevaihto laski jopa neljä prosenttia tammikuusta kesäkuuhun. Perinteinen mediamainonta ei ole Medialiiton mukaan piristynyt korkeasuhdanteesta huolimatta.

Medialiiton ekonomisti Elias Erämaja toteaa, että verkossa tehtävän mainonnan tuloja vievät suurissa määrin Google ja Facebook, eivätkä tuoreet kasvun lähteet ole onnistuneet kattamaan perinteisen liiketoiminnan myynnin rajua laskua.

Elias Erämaja toteaa tästä huolimatta Medialiiton tiedotteessa, että positiivista kehitystä tapahtuu myös media-alalla jatkuvasti. Noususuhdanne on vetänyt radion kovaan nousuun, ja myös kirja-ala on päässyt pitkän tauon jälkeen plussalle uusien digitaalisten äänikirjapalveluiden ansiosta. Sanomalehdet ovat myös saaneet kasvua, sillä niiden digitulot ovat kasvaneet suuresti ja painoalan kysyntä on elpymässä.

Medialiiton ennusteen mukaan kustannustoiminnan liikevaihdon arvo tipahti vuoden alussa lähes 4,5 prosenttia edeltävään vuoteen nähden. Jopa 5,7 prosentin lasku nähtiin vastaavasti myös myynnin volyymissa. Sanoma- ja kirjakustannusyritysten liikevaihto laski ja ohjelmistokustannusyritystenkin liikevaihdon kasvu hidastui hieman. Koko vuoden kustannustoiminnan liikevaihdon laskun saldon odotetaan olevan 4 prosentin lasku edelliseen vuoteen nähden. Kirjoja ja lehtiä kustantavien yritysten henkilöstömäärää vähennettiin alkuvuonna hurjat 4,2 prosenttia viime vuodesta. Kehityksen odotetaan jatkuvan vastaavanlaisena. Myös niin radio- kuin TV-toiminnankin liikevaihto laski Medialiiton ennusteen mukaan alkuvuonna noin 5,5 prosenttia edellisvuoteen verrattuna. Mainosmyynnissä sitä vastoin nähtiin kasvua, ja tammikuusta kesäkuuhun kasvu olikin jopa 4,7 prosenttia verrattuna edellisvuoden vastaavaan ajankohtaan. Televisiomainonta on loivassa kasvussa, ja kasvuprosentteja kertyi noin 1,6.

Painoalan liikevaihdon arvo laski Medialiiton ennusteen mukaan tammi-kesäkuussa reilut 2 prosenttia edellisvuodesta. Vienti on kasvussa, mutta kotimaan myynti jatkaa laskuaan. Mikäli viennin kasvu ei jää lyhytikäiseksi ilmiöksi, painoalalle saadaan mahdollisesti aikaan uusi tasapaino.

Vielä heinäkuussa painoalan kausitasoitetun luottamusindikaattorin saldoluku oli nollan tuntumassa. Mediatalouskatsauksesta käy ilmi, että kuluttaja käyttää vuosi vuodelta vähemmän rahaa sanoma- ja aikakauslehtiin sekä kirjoihin, vaikka käytettävissä olevat tulot ovat jatkuvassa kasvussa. Medialiiton mukaan Tilastokeskuksen nämä kulutustilaston luvut ovat karua kuultavaa yksityiselle medialle, ja ilmiö onkin nähtävissä lähes kaikissa kuluttajaryhmissä, lukuun ottamatta ikäihmisiä