View Sidebar

Mediatoimistosta vauhtia elämään

advertising agenciesAikoinaan mainostoimistot tekivät printtiä ja keskiaukeamia. Tärkeää oli huomion herättäminen ja mieleen painuminen. Keskiaukeaman kaikki muistavat ja sillä onkin erityinen asema ja merkitys ihmisten mielissä. Moni on onnellisena ihmetellyt mitä kaikkea kaunista ja upeaa keskiaukeamalle mahtuu, ja viestintätieteilijät ovat pohtineet sitä mikä on median, viestinnän ja julkisuuden merkitys. Kun paperipainot levisivät ympäri maailmaa, kun valistuksen aika kaatoi myyttisen linnakulttuurin, sanomiselle ja erityisesti sanomisen painamiselle ja levittämiselle tuli aivan uusi rooli vallanpidossa. Ja koska valtaa pitää yhä enemmän raha kuin politiikka, mainokset nousivat uuteen arvoon arvaamattomaan. Raha puhuu, ja keskiaukeamat puhuu vielä kovempaa, etusivuista nyt puhumattakaan.

Kaikkialle missä raha kasvaa ja sutisee, siellä kuhisee myös kaikenlaista toimijaa. Mainostoimistoja syntyy kuin sieniä sateella, sanotaan, kun rahaa on kasinotalous käy täydellä höyryllä eteenpäin. Ei väliä Neuvostoliiton kauppa- ja verosopimusten hiipumisesta, sotakorvausten päättymisestä ja kokonaisesta vallakumouksesta, kun on osakkeita ostettavana, hallituspaikkoja jaossa ja mainoksia tehtävänä, annetaan mennä ja tehdän kamppiksia, jotta juttu myy ja ihmiset iloitsee.

Moni mainostoimisto kaatuu nopeasti aivan kuin syntyikin, osa tarkoituksella ja osa vahingossa. Osalle se kuuluu oman brändin luonteeseen, koska mainos- ja viesintäala on sissien työtä. Sankarit valtaa alaa, eikä yrityksellä ole muuta kuin välineellinen arvo. Asiakkaat kulkevat niiden perässä joilla suu on sopivasti auki, keuhko pauhaa eikä aivo ole vielä pahasti rapautunut. Mainostoimisto on rock!

Mainostoimistosta saa palveluja kaikkeen tarpeeseen, viestintään perehtynyt asiantuntija saataa jopa esittää arvokkaita neuvoja ja suunnitelmia poliittista uraa suunnitteleville pyrkyreille. Miten brändätä imago, miten ajoittaa kantojen asettaminen ja julkituominen, miten kampittaa kilpailijat ilman että oma tai toisten kasvo menee? Tällaisia kysymyksiä pohtimaan löytyy kokonainen pataljoona erilaisia pikkufirmoja ja suurempiakin lafkoja, joissa palkkatyöläiset keksivät mitä kummallisempia juonia ja juttuja. Usein varsiniainen menestysbrändi syntyy kuitenkin vain uniikin yhteistyön tuloksena, joskus jopa ihan sattumalta.