View Sidebar
PowerPointtia ja presentaatiota kaikille

PowerPointtia ja presentaatiota kaikille

PowerPointVanhat kalvosulkeiset jäivät historiaan, kun koko yleisön käytettäväksi hivuttautui erilaista kalvohärveliä ja esitysgrafiikkaa. Oli powerpointin vuoro muodostua käsitteeksi, vaikkei tuotteiden nimillä pitänyt olla mitään sijaa kielipolitiikassa ja sen sanastossa, nousi yhden yksityisen yrityksen tuotteiden nimet lähes arkipäiväiseen käyttöön ihmisten mielissä ja kielillä. Videotykki ja esitysgraafiikka käänsivät pienten seminaarien toimintakulttuurin pois kalvoista. Jokainen vähänkin itseään kunnoittava ja vakaasti markkinoille pyrkivä yritysjohtaja halusi suoltaa powerpointtia pointin perään, vaikka pointti oli usein hukassa, niin monta monenlaista kalvoa syntyi toisenkin perään.

Kalvoista tuli osin mediatoimistojen antaman tuen vuoksi merkittävä mediamuoto, jopa siinä määrin että eräät kansainvälisetkin suuret yhtiöt ja heidän keskiportaan johtonsa ryhtyi käyttämään kalvoja määrittelydokumentteina. Kalvo sanoi enemmän kuin tuhat kuvaa ja sanaa. Kalvossa asui valtapolitiikka, koska kalvon saa esittää, perinteisesti, vain luennoitsija. Kalvon kautta sanottuna asiaa kuunneellaan, koska kalvoon, powerpointtiin, sisältyy jotain maagista ja vakuuttavaa.

Moni mainostoimisto tarjosikin kalvopalveluita, tuotti asiakkailleen powerpointtia aiheeseen kuin aiheesen, ja laskutti niiden tekemisestä hyvää tuntihintaa. Työ tekijäänsä kiittää, kun kalvot on kohdallaan ja touhu voi alkaa. Mainostoimistoille uusi mediakenttä oli usein haastellinen kohdattava, ei ollut välttämättä graafiiko alkuaikoina oppinut koulussa muuta kuin lehtitaittoa, tai ymmärtänyt mitään siitä mikä media tietoverkko, läppäri tai “skriini” ylipäänsä on. Syntyi kauheita kalvoja, mutta hetkittäin lupaavaa kehittymistä, kun viestintään sisäisesti orientoitueet graafiset suunnittelijat ja viestintästrategit saivat uutta kokemusta ja osaamisensa käyttöön.

PowerPointin käyttämisen edelläkävijä, sen valmistajan kilpailija Apple ja Steve Jobs sai mainetta ja kunniaa kääntämällä kalvoparadigman päälaelleen. Minimalistiset presentaatiot saivat ihmiset innostumaan, eikä enää mainostoimistonkaan tarvinnut muuta kuin pari sanaa laittaa kalvolle, ja loppu voitiin kertoa kuvin, kaavioin ja juhlavin puhein. Pois vaan bullet-listat ja taulukot!

Mediatoimistoista muotoutuikin nopeasti kokonaisia viestintätoimistoja, jotka konsultoivat yritysjohtoa kuin sisustusarkkitehdit uutta nuorta perhettä. Konsultointi saattoi liittyä julkisuuskuvaan, pukeutumiseen lavalla tai puhetyyliin presentaation aikana. Imagon muokkaus oli myös tärkeä osa kokonaisuutta, jossa pyritiin toteuttamaan se minkä tieteen systemaattiset tekijät ja asioiden luokitteluiden ihailijat huomasivat ja todistivat jo kauan tätä ennen, että suurin osa sanomisesta kulkee epämuodollista kautta.

Comments are closed