RAY:N, Veikkauksen ja Fintoton markkinointi Suomessa

Ainoita tahoja, jotka Suomessa saavat vapaasti mainostaa rahapelejä, ovat RAY, Veikkaus ja Fintoto. Veikkaus yltääkin jopa Suomen suurimpien mainostajien kärkeen.

Täysin vapaata ei näidenkään tahojen toiminta ole, ja RAY:lle onkin silloin tällöin napsahtanut huomautuksia ja jopa Poliisihallituksen määräämiä uhkasakkoja johtuen heidän epäasiallisesta markkinoinnistaan. Uhkasakkoja on napsahtanut muun muassa vuonna 2015, kun Harjakainen -peliä mainostettiin asiattomasti. Poliisihallitus oli sitä mieltä, ettei pelin mainoksista käynyt tarpeeksi hyvin ilmi se, että kyseessä oli kuin olikin aivan ehta ukapeli.

Kesällä 2015 Poliisihallitus myös kielsi Veikkaukselta määräajaksi rahapelien markkinoinnin myyntipaikkojen kassoilla. Kielto koski muun muassa kassoilla komeilevia lottoa mainostavia viirejä sekä lattialle liimattavia tarroja. Lopullisesti mainostamisen kohtalon kerrottiin ratkeavan arpajaislain uudistuksessa seuraavana vuonna, jolloin voimaan kerrottiin jäävän ainakin myyjän toimesta tapahtuvan suullisen markkinoinnin kieltävän säännön. Kassalla työskentelevä myyjä ei siis jatkossa enää saa tarjota asiakkaille lottoa tai muita arpa- tai uhkapelejä, ellei asiakas itse ensin osoita selkeätä kiinnostusta sellaisen ostoon.

Perinteisemmän televisio-, radio- ja kadunvarsimainonnan lisäksi varsinkin RAY ja Veikkaus ovat keksineet jos jonkinlaisia keinoja monipuolisempaan markkinointiin. RAY esimerkiksi kokeili vuonna 2014 varsin omalaatuista mainostustapaa, kun se lähetti nettikasinoasiakkailleen rakkauskirjeen postitse. Käsin kirjoitettu kirje oli kirjoitettu oikean rakkauskirjeen tyyliin ja se kävi läpi RAY:n ja kirjeen vastaanottavan asiakkaan aikaisempaa yhteistä taivalta kaihoisan oloiseen ja romanttiseen sävyyn. Jälkikäteen kyseenalaistettu kirje myös maanitteli pelaajaa pelaamaan kasinolle, kuten Cabaret Club ja luomaan uusia yhteisiä muistoja.

Myös iltapäivälehdissä, kuten Iltalehdessä, julkaistavat tarinat elämän mullistaneista veikkausvoitoista ovat ainakin Julkisen Sanan Neuvoston mukaan pelimainontaa.

Yhteensä Fintoto, RAY ja Veikkaus käyttävät markkinointiin vuodessa jopa 30 miljoonaa euroa.

Rahapelimonopolilla on Suomessa edelleenkin vahva asema, vaikkakin Veikkaus ja RAY joutuvatkin tätä nykyä kilpailemaan ulkomaisten peliyhtiöiden kanssa asiakkaista. Asiakkaansa säilyttääkseen nämä ovat nostaneet hieman peliensä palautusprosentteja, joskus nämä ovat kuitenkin edelleen selkeästi monia ulkomaalaisia tekijöitä pienempiä. Tiukentuneeseen kilpailutilanteeseen vastatakseen RAY, Veikkaus ja Fintoto yhdistyvät vuonna 2017 yhdeksi toimijaksi.

Rahapelimonopoli on jo harvinaisuus maailmalla. Suomi onkin ollut ajoittain EU-komission hampaissa rahapelilaeistaan johtuen. Tekemällä pikkuriikkisiä muutoksia monopolilakiin Suomi on ainakin tähän asti saanut pitää monopolinsa.

ADD YOUR COMMENT

Your email address will not be published.