View Sidebar
Tulos tai tulos

Tulos tai tulos

Earnings or outTarvitaan hermoja ja mieltä, kun pitää saada mainosta ulos ja taloa kauppaan. Aikaa ei riitä ihmettelyyn, vaan pitää juosta myymässä yhtä sun toista. Ottakaa vaikkapa valokuvaaminen ja mediatilan myyminen, jokaine talo joutuu tekemään tuntikaupalla töitä että saa palkat maksettua.

Tiukka tuloskuri pitää ihmiset hyvin sorvin ääressä. “Tehkää, tehkää!”, huudetaan ikkunan tai kovaäänisen kautta, verottaja kurkistaa luukustaan “tui-tui-tui”, ja ojentaa kaavakeen. Mainosta ei voi jättää tekemättäkään, kun asiakas on ja rahaa on tarjolla. Asiakkaan myynnin edistäminen on mainoksen tekijän tehtävä, ja pakko on piirtää kuvaa, kaaviota ja mallia, siinä määrin että asiakasta riittää ei vain itselle vaan myös asiakkaan asiakkaalle.

Mainostoimistossa epäonnistuminen on arkipäivää, moni mainos vedetään pois markkinoilta jo ennen kuin sitä on kunnolla päästy juhlistamaan. Soopaa on monenlaista, eikä aina ihminen tai konsulttikaan voi tietää miten kohderyhmä siihen reagoi. On arvioinnin paikka, jos mainos ärsyttää enemmän kuin tuottaa uutta kahisevaa.

Moni kohtaa globalisaation haasteet yllätyksenä, kun vanha mediaviesti ja markkinointisanoma ei enää uppoakaan ihmisiin, kohderyhmään, samalla tavoin kuin kävi aiemmin. Voiman projektio, kuten sotaisat termit nykyään saavat huomiota, kokee devalvaation jos kohde kehittääkin uusia mobiliteettejä ja manoovereitä. Siksi entiselle ja nykyseillekin militantille suvereenille on tärkeä varmistaa kohteen ennustettavuus ja paikallaan pysyminen, jotta voiman projektion instrumentit eivät menetä merkitystään. Vähintääkin pitää etukäteen saada tieto siitä jos näin on käymässä. Valtasuhde tulee säilyttää, eikä suvereenin oikeutta voiman projisointiin tule pilkata, tai muuten voi terveys olla vaarassa. Globalisaatio asettuu siis haastajaksi suvereeneille, jotka miettivät päänsä puhki miten projektion kohdetaminen voidaan varmistaa, kun vastassa on vain epävarmaa, sumeaa ja moninaista. Onko syy suvereenin stabilitettivaatimuksen vai onko globaali velallisen epärehellinen liikkuessaan ja toimiessaan kameleonttimasiesti?

Oli niin tai näin, niin tuloskaava tanssii omaa tanssiaan, kun on sanomisen aika ja rummut soi. Mainosta syntyy kuin sieniä sateella, ja miksei syntyisi, kuoleehan mainostoimistojakin samalla. Uutta toimistoa pukkaa myös, kun on aika kehittää strategiavastetta uusiin hybridihaasteisiin ja globaaliin diversitettiin, omasta identiteettipolitiikasta nyt puhumattakaan.

Comments are closed