View Sidebar
Yritystoiminnan raportointi ja tulokset

Yritystoiminnan raportointi ja tulokset

Moni mainostoimisto takoo rahaa ja tulosta yritystoiminnalle annettujen lakisääteisten velvoitteiden täyttämisestä. Kun firman kuin firman, aivan pienimpiä lukuun ottamatta, tuli toimittaa vuosikertomukset, tilastot ja tulokset ja taseet vuosikokouksiin ja osakkeen omistajille, riitti mediataloissa ja mainostoimistoissa töitä iltamyöhään, kun kaikki taulukot ja numerot piti saada kohdalleen. Just eikä melkeen, kieli keskellä suuta taulukot aseteltiin ja varmistettiin kolmatta kertaa että kaikki sarakkeet ja rivit kohtaa oikeassa kohtaan, ettei vaan asiakkaan sanoma ja käppyrät mene aiheettomasti sekaisin.

Corporate annual reportsYritysten vuosikertomusten taittaminen oli tarkkaa puuhaa, usein rahakkaampaa kuin puhelinluetteloiden tai muiden sen sellaista mekaanisemmalta tuntuvien teosten ulos suoltaminen. Tällaisiin vuosikertomuksiin oli myöskin usein tarjolla parempi budjett kuin mitä yleensä voi ajatella olevan käyttettävissä muissa pienemmissä tuotannoissa. Yritykset halusivat satsata, panostaa, vuosikertomuksensa ulkoasuun, olihan se osa uudistuvaa omistajuuteen perustuvaa osallistumista. Suomalaisetkin rynnivät innolla ja jonottivat pörssin villeinä vuosina kun yritystä yrityksen perään asettui julkisesti kaupan.

Pientilalliset ja keskituloisetkin, ettei jopa köyhemmätkin, innostuivat ja saivat mahdollisuuden ostaa osakkeita ja osuuksia erilaisista yhtiöistä, rahastoista ja muusta enemmän tai vähemmän sattumaan perustuvasta entiteetistä. Voittoa oli jaossa joillekin, toiset jäivät vain nuolemaan näppejään. Mutta vuosikertomus oli kauniisti tehty, ja ammattilaisen taittama. Sellaine läpyskä, että tavallinenkin osakkeenomistaja ymmärtää viestin, että miten firmalla menee, vaikkei tulos- ja taselaskelmia osaisikaan lukea. “Toiminnan muut tuotot”, valistikin eräs nousukas, ne on sellaisia kuulemma joihin kannattaa kiinnittää huomiota, ja jatkoi sanomalla että käteinen taseessa on tärkeämpää kuin mikään liikearvo. Suomesta löytyi yhtäkkiä hevosmiestä jokaiseen pubiin, kun vanha ja entinen pajatsokansa sai uuden uhkapelin muodon.

Piensijoittaminen johti monen yrityksen konkurssiin, mutta toisaalta toi kansanhuvia ja sitoutumista sotakorvausten jälkeisen ajan identiteettipoliittiseen kriisiin. Ostamalla osuuden yhtiöstä, varatonkin sai mahdollisuuden osallistua arpajaisiin, ja ennen kaikkea sai tuntea kantavansa almunsa yhteiseen kolehtiin, ilmaista osallisuutensa nousevaan valtioon ja sen riettaasti piehtaroivaan kasinokulttuuriin, joka vasta kaapi maata kajuutassaan, ennen kuin pääsi kentälle juoksemaan.

Oli mainostoimistojen kulta-aikaa, ja moni taiteen ja teollisuuden yhdistämään pyrkinyt oppilaitos tuottikin sarjatulena graafista suunnittelijaa, jotka päätyivät vuosikertomusten taittajiksi. Saihan siinä asetella kuvaa ja tekstiä, vierekkäin kauniisti sommitellen, että tasapaino pysyy eikä mikää nouse liiaksi iholle.

Comments are closed