Washington Postin mukaan Yhdysvaltain ja Euroopan turvallisuusviranomaiset ovat päätyneet yksimielisyyteen siitä, että vahingot ovat syntyneet huonokuntoisten alusten ja kokemattomien miehistöjen toiminnan seurauksena, eivätkä tahallisesta sabotaasista. Tämä johtopäätös perustuu muun muassa siepattuihin viestintätietoihin ja muuhun salaiseksi luokiteltuun aineistoon.
Washington Post kertoo artikkelissa että tutkinnassa on ollut kolme tapausta, joissa aluksia on epäilty kaapeleiden vaurioittamisesta. Näihin kuuluvat lokakuussa 2023 sattunut kaasuputken vaurio Suomenlahdella, marraskuussa 2024 Ruotsin aluevesillä tapahtunut tietoliikennekaapelien katkeaminen ja joulukuussa 2024 Suomen ja Viron välisen sähkökaapelin vahingoittuminen.
Erityistä huomiota on kiinnitetty suomalaisviranomaisten joulupäivänä 2024 takavarikoimaan Eagle S -nimiseen öljytankkeriin, jonka epäillään vetäneen ankkuriaan kaapeleiden yli. Aluksen epäillään kuuluvan Venäjän öljykaupan ”varjolaivastoon”. Aluksen omistaja on kiistänyt tahallisen vahingonteon.
Epäilyt Venäjän osallisuudesta herättävät vastaväitteitä
Vaikka jotkut eurooppalaiset turvallisuusviranomaiset ovat esittäneet epäilyksiä Venäjän osuudesta, todisteet eivät tue sabotaasiväitteitä. Yhdysvaltain ja Euroopan turvallisuuspalvelut ovat korostaneet, että kaikille tapauksille on löytynyt looginen selitys, kuten huonokuntoiset alukset ja huolimattomat miehistöt.
Kuitenkin asiantuntijoiden mukaan Venäjä on pitkään kartoittanut lännen merenalaisia kaapeliverkostoja ja etsinyt niiden haavoittuvuuksia. Tällaiset hybriditoiminnan epäilyt ovat yhä esillä, vaikka todisteet eivät riitä oikeudenkäyntikelpoisiin syytteisiin.
Vaikka tahallisen sabotaasin todisteet puuttuvat, Nato on vastannut huoliin lisäämällä Itämeren alueen valvontaa. Uudet partioalukset, ilmavalvonta ja merenalaiset dronet otetaan käyttöön merenalaisten kaapelien suojelemiseksi.
Tutkinta jatkuu edelleen, ja lopullisia johtopäätöksiä odotetaan. Tämä osoittaa, kuinka haavoittuvaa Euroopan kriittinen infrastruktuuri voi olla, vaikka vahinkojen taustalla olisivatkin vain inhimilliset virheet.
Artikkeli perustuu Washington Postin julkaisemaan artikkeliin, eikä Mediamaailma ole saanut asioille vahvistusta viranomaisilta
GIPHY App Key not set. Please check settings