Romuttamolle tavaraa toimittavien asiakkaiden määrä on pysynyt ennallaan, mutta toimitusten koko on laskenut noin 25 prosenttia. Lasku johtuu pääosin rakentamisen vähentymisestä.
Romuta Oy:n toimitusjohtaja Jyrki Mutanen kertoo, että tunneromuksi kutsutaan hänen alallaan tavaraa, johon liittyy paljon tunteita. Joskus asiakkaalta tirahtaa jopa pari kyyneltä.
– Muistan erään naisen itkeneen, kun hän joutui luopumaan vanhasta autostaan.
Suomalaisilla lojuu pihan perällä tai perämetsässä ruosteisia autoja ja vanhoja maatalouskoneita. Kaupungeissa hylättyjä tavaroita säilötään autotalliin tai kerrostalon häkkivarastoon.
Etenkin romumetallin hamstraaja hilloaa kätköissään jopa tuhansia euroja.
Romukauppa ei käy kuten vuosi sitten
Viime vuoteen verrattuna romuttamolle tavaraa toimittavien asiakkaiden määrä on pysynyt ennallaan, mutta toimitusten koko on laskenut noin 25 prosenttia.
Suomen romukauppiaiden liiton toiminnanjohtaja Hanna Kallio-Kokon mukaan ilmiö on maanlaajuinen. Lasku johtuu pääosin rakentamisen vähentymisestä. Siellä, missä rakennetaan ja korjataan, syntyy kierrätettäviä materiaalivirtoja.
– Vuosittaiseen kyselyymme vastanneista jäsenyrityksistä yli 80 prosenttia ilmoitti, että käsiteltävän romun määrät eivät tule tänä vuonna kasvamaan viime vuodesta.
Tunteet nousevat esille jo, kun ihminen kuvailee Mutaselle, mitä romua hänellä on.
– Saattaa olla, että hän on tehnyt juuri sillä kaivinkoneella hienot urakat tai suuret tappiot. Mukana kuulee paljon elämäntarinoita.
Jyrki Mutanen vertaa romujen herättämää tunteenpaloa jopa ihmissuhteisiin. Hän kertoo mummosta, joka katselee ikkunasta ulos vanhainkodissa.
– Kukaan ei ole mummosta kiinnostunut. Mutta kun lähdön hetki koittaa, henkilöstä tulee tärkeä. Häntä muistellaan ja haluttaisiin pitää mummo hengissä. Tämä on luonnollista. Samoin on romun kanssa.
Pistä kiertoon tai kunnosta
Romumetallin hinta nousee ja laskee maailmantilanteen mukana. Esimerkiksi Ukrainan sodan alku alkutalvella 2022 nosti romumetallin hintoja.
Jos vanhasta tavarasta ei halua luopua, kannattaa sen Jyrki Mutasen mielestä säilyttää. Auton tai maatalouskoneen romua kannattaisi alkaa kunnostaa ajoissa, jos sen haluaa säilyttää.
– Sille kannattaa tehdä jotain ennen kuin se on täysin hapan. Jos sille tekee jotain ajoissa, voi autolla vielä joskus ajella vappuajelut.
Romuvuoriin voi syntyä riippuvuussuhde, vaikka ne eivät enää olisi pelastettavissa.
– Siinä vaiheessa roju on vain taakka, hän kuittaa.
Romujen konmaritus on myös helpotus
Metalliromun kierrättäminen on Jyrki Mutasen työtä, mutta valokuvaaminen on hänelle keino säilyttää muisto tavaroista.
– Pari viikkoa sitten kuvasin laivaa, jonka pohja ruostunut kivasti. Kuvasin reikiä sen pohjassa. Tallennan romuja sillä tavalla.
Romuista eroon pääsemiseen liittyy ihmisillä haikeuden lisäksi helpotuksen tunteita. Häkkivarasto tai perämetsä on siisti katsella, kun rojut on saatu asianmukaisesti kiertoon.
– Ja varsinkin nuorilla pojilla on lisäksi tunteita, että ”hei, haluan nähdä, kun puntti pudotetaan auton katolle ja se menee oikeasti paskaksi”, naurahtaa Jyrki Mutanen.
Kuuntele tästä kun Romuta Oy:n toimitusjohtaja Jyrki Mutanen kertoo ihmisten tunnesiteistä romuihin:
GIPHY App Key not set. Please check settings