Valtiovarainministeriö pyytää lausuntoja matkailuautojen ajoneuvoveron muutoksista. Matkailuautojen käyttövoimaveron korotus korvaa hallituksen kehysriihipäätöksen matkailuautojen autoverotuen poistamisesta. Lausuntokierros on käynnissä 6. syyskuuta asti.
Kehysriihessä matkailuautojen autoverotuen poistamiselle asetettiin tavoitteeksi kasvattaa verotuottoa 15 miljoonalla eurolla vuodessa vuoden 2025 tasossa. Toimenpiteen staattiseksi yhteisvaikutukseksi vuosille 2025–2028 on julkisen talouden suunnitelmassa mitoitettu yhteensä 38 miljoonaa euroa.Valmistelun yhteydessä kuitenkin arvioitiin, että asetettu verotuottotavoite saavutetaan todennäköisemmin korottamalla matkailuautojen ajoneuvoveroa kuin poistamalla matkailuautojen autoverottomuus. Ajoneuvoveron korotus aiheuttaa todennäköisesti vähemmän negatiivisia vaikutuksia verotuottoihin. Tämän vuoksi valtiovarainministeri linjasi 7.–8.8. talousarvioehdotuksen käsittelyn yhteydessä, että matkailuautojen ajoneuvoveroa korotetaan autoverotuen poistamisen sijaan.
Matkailuautojen käyttövoimaverotus yhtenäistyy muiden henkilöautojen verotuksen kanssa
Esityksessä ehdotetaan muutettavaksi ajoneuvoverolakia siten, että matkailuautojen käyttövoimavero määräytyisi jatkossa muiden M1-luokan henkilöautojen käyttövoimaveroa vastaavalla tavalla. Tämä tarkoittaisi, että dieselkäyttöisten matkailuautojen ajoneuvoveron käyttövoimaveroa korotettaisiin nykyisestä 0,9 sentistä 5,5 senttiin päivältä jokaiselta ajoneuvon kokonaismassan alkavalta sadalta kilogrammalta.
Kaasu- ja sähkökäyttöisten matkailuautojen sekä ladattavien hybridimatkailuautojen käyttövoimavero olisi tätä alhaisempi. Bensiinikäyttöisiltä matkailuautoilta ei edelleenkään kannettaisi käyttövoimaveroa. Lähes kaikki matkailuautot ovat dieselkäyttöisiä.
Ehdotettu käyttövoimaveron korotus merkitsisi vuositasolla noin 590 euron matkailuautokohtaista ajoneuvoveron korotusta, jos matkailuauto olisi koko vuoden liikennekäytössä. Jos matkailuauto olisi liikennekäytössä arvioidun keskimääräisen ajan eli noin 190 päivää, matkailuautokohtainen ajoneuvoveron korotus olisi noin 310 euroa vuodessa.
Muutos huomioidaan verolipuilla tammikuusta 2025 alkaen
Ajoneuvovero on päiväkohtainen ja se kannetaan etukäteen 12 kuukauden pituiselta ajoneuvokohtaiselta verokaudelta. Tämän vuoksi uusia veroperusteita voidaan soveltaa vasta 12 kuukauden mittaisen siirtymäajan jälkeen. Vaikka laki ehdotetaan tulemaan voimaan 1.1.2025, lakia sovellettaisiin kuitenkin vasta 1.1.2026 ja sen jälkeisiltä veropäiviltä kannettavaan matkailuautojen ajoneuvoveron käyttövoimaveroon. Uusien veroperusteiden mukaista veroa sisältäviä verolippuja lähetettäisiin kuitenkin jo tammikuusta 2025 alkaen.
Kokonaisvaikutus verotuottoon 11 miljoonaa euroa vuodessa
Ehdotetun veromuutoksen arvioidaan lisäävän ajoneuvoveron tuottoa staattisesti arvioiden noin 17 miljoonalla eurolla vuodessa. Ajoneuvoveron tuoton kasvu jäänee kuitenkin staattista arviota pienemmäksi. Veromuutos todennäköisesti vähentäisi matkailuautojen liikennekäytössäoloa, koska ottamalla matkailuauto pois liikennekäytöstä on mahdollista välttää verorasituksen kiristymisen vaikutus. Tämä pienentäisi matkailuautojen käyttövoimaveron korotuksesta syntyvää ajoneuvoverotuoton lisäystä ja vähentäisi lisäksi myös matkailuautojen perusveron tuottoa nykyisestä.
Kun liikennekäytöstäpoiston yleistyminen otetaan huomioon, veromuutoksen arvioidaan lisäävän ajoneuvoveron tuottoa 11 miljoonalla eurolla vuodessa. Käyttövoimaveron tuotto kasvaisi vuositasolla 14 miljoonalla eurolla, mutta samalla perusveron tuotto pienenisi noin kolmella miljoonalla eurolla. Vuonna 2025 verotuoton lisäys olisi arviolta noin kolme miljoonaa euroa, joka kertyisi vuodelle 2026 etupainotteisesti maksuunpantavasta verosta.
GIPHY App Key not set. Please check settings