in

Henry Aflechtilta raju avautuminen suomen taksipalveluista – ”Vastaavaa p*skaa en ole nähnyt”

Henry Aflechtin Facebook-kirjoitus ottaa rajusti kantaa suomalaisen taksiliikenteen tilaan ja sen ongelmiin. Hänen mukaansa palvelun laatu on romahtanut, kuljettajien ammattitaito heikentynyt ja asiakkaiden turvallisuus on vaarantunut. Aflechtin tekstissä kuvataan turhautumista taksipalveluiden nykytilaan ja vaaditaan kuljettajilta parempaa osaamista sekä vastuullisuutta.

Henry Aflecht:
”Meistä puhutaan kuin olisimme jotain villieläimiä. Jos minä teen jonkun virheen työssäni, heti yleistetään villejä takseja. Me emme ole ongelma, taksikuski Babajide Ibidepo kokee.”

Kuule Babajide. Kyllä olette ongelma. Ihan helvetillinen ongelma.

Mä elin 40 vuotta elämästäni maassa, jossa taksit olivat liikenteessä turvallisimpia kuskeja. Maassa jossa osoitteen kertomalla taksikuski lähti oikeaan kohteeseen katsomatta osoitetta MISTÄÄN. He tiesivät tiet, kylät ja kaupungit. Taksi huolehti hepeniinsä pukeutuneista, humalaisista naisista baarin sulkeuduttua. Huolehtii toki nytkin, mutta raiskaustilastojen perusteella vähän eri tavalla.

Viimeisen kuuden vuoden aikana olen liikenteessä ollut saada viisi viidakkotaksia autoni kylkeen, eikä yksikään käyttämäni taksimatka ole sujunut kuten sen kuuluisi. Ei YKSIKÄÄN. Lentokentältä otettu taksikuski ei ensin ymmärrä mitä sille puhun, eikä katuosoitteesta ole hänellä mitään tietoa. Kysyvät asiakkaalta missä heidän määränpää on. Mistä helvetistä maahan tuleva asiakas sen voisi tietää? Se ei ole asiakkaan tehtävä neuvoa taksikuskia kohteeseen. Naviin ei osata kirjoittaa suomalaista tien nimeä, vaan asiakas joutuu sen kirjain kerrallaan englanniksi tavaamaan. Silti ajetaan liittymistä päin vittua, jonkun kongorumpumusiikin huutaessa ja peilistä roikkuvien suitsukkeiden haistessa enemmän kuin naapurin ulkohuussi. Päin helvettiä ajetut kiertolenkit saa asiakas maksaa, koska väärästä liittymästä ajo on tietysti asiakkaan vika, kun ei navin ohella huutanut ajo-ohjeita.

Jos ja kun ajotaito on suoraan Mosambikista, sinä ihmettelet miksi asiakkaat eivät halua kyytiin ja valitsevat suomalaisen kuskin, jos mahdollista? Sehän on tietysti rasismia. Sitähän se on. Ihonväri on niin helppo kortti kaivaa taskusta, jos tosiasiassa et vain osaa työtäsi. Ihan jokaisessa työssä se työ täytyy tässä maassa osata. Sikäli poiketaan vahvasti kotimaasta, jossa kaiken voi ilmeisesti tehdä pitkin vittua.

Olen jokseenkin loppu tähän nykyisten taksikuskien naukumiseen milloin mistäkin, sekä taksitolpilla nähtyihin viidakkotappeluihin. Suomen taksien taso kuskeineen on valunut niin pohjamutiin, etten vastaavaa paskaa muista nähneeni millään muulla alalla. Hieno uudistus. Jos ja kun liikennesäännöt ei kiinnosta, jos ja kun asiakkaan koskemattomuus ei kiinnosta, eikä kiinnosta se, että työ pitäisi osata edes välttävästi, kannattaa ihan vaan siihen peiliin katsella. Asiakkaiden tyytymättömyys paskaan palveluun ja järkyttävään perseilyyn EI OLE RASISMIA. Opetelkaa työnne tai antakaa paikkanne jollekin jota kiinnostaa tehdä se työ hyvin ja vastuullisesti. Aivan turha uhriutua ja vinkua.

Henry Aflechtin kirjoitukseen oli linkattu Iltalehden artikkeli jossa kerrotaan asemanaukion taksi uudistuksesta.

Vastaa

GIPHY App Key not set. Please check settings

Trump: Yhdysvallat ottaa Gazan hallintaansa ja muuttaa sen ”Lähi-idän Rivieraksi”

Viktor Orbán: Unkari aikoo neuvotella hyvän sopimuksen Yhdysvaltojen kanssa