in

Jo syksyllä vireille laitettu uusi ankkurointialue herättää kysymyksiä – Onko Suomi jo pitkään varautunut alusten takavarikointeihin?

Väylävirasto on hakenut virallisen ankkurointialueen perustamista Illvardenin saaren läheisyyteen Porvoon edustalle jo lokakuussa. Vaikka suunnitelma perustuu meriliikenteen hallintaan, viimeaikainen tankkerin pysäyttäminen ja sen vaikutukset ovat avanneet uuden näkökulman: tarvitaanko uusia ankkurointialueita, jos valvontaa ja takavarikointeja aletaan lisätä?

Ankkurointialuetta on käytetty jo aikaisemmin, mutta nyt syksyllä on vireille laitettu ankkurialueen virallistaminen.

Onko Suomi varautumassa tilanteisiin, joissa meriliikenteen valvontaa tehostetaan ja pysäytettyjä aluksia otetaan säilöön? Uusi ankkurointialue Porvoon edustalla mahdollistaisi jopa suurten alusten pitkäaikaisen sijoittamisen lähelle rannikkoa ilman, että ne häiritsisivät muuta liikennettä.

Lausunto hankkeesta odotetaan pian, mutta viimeaikainen tankkeriepisodi on muuttanut keskustelun painopistettä. Yksinkertainen logistinen tarve on saanut uusia sävyjä, joissa viranomaisten rooli alusten pysäyttämisessä ja säilyttämisessä on nostettu keskiöön.

Onko Porvoon edustan uusi ankkurointialue vain logistinen ratkaisu, vai onko se osa laajempaa strategiaa, jossa kansainväliseen meriliikenteeseen kohdistuva valvonta tiukentuu ja aluksia takavarikoidaan?

Vastaa

GIPHY App Key not set. Please check settings

Biden katuu yhä vetäytymistään – uskoo että olisi voittanut Trumpin

Elina Valtonen: ”Kehotamme yhdessä Pohjoismaiden ja Baltian maiden ulkoministerien kanssa Georgian viranomaisia ​​ryhtymään välittömiin toimiin”