in , ,

Kolmasosa suomalaisista välttelee keskustassa asioimista

Kolmasosa suomalaisista välttelee keskustassa asioimista

Yhä useampi suomalainen karttaa kaupunkien keskustassa asioimista. Erikoiskaupan liitto Edun vuonna 2024 tekemän ostopolkututkimuksen mukaan peräti kolmasosa (33 %) suomalaisista ilmoittaa, ettei käy mielellään kaupungin keskustassa. Tämä luku on noussut merkittävästi, sillä vielä kaksi vuotta sitten väki, joka vältti keskustan asiointia, oli 26 prosenttia. Tutkimustulokset herättävät huolta kaupunkikeskustojen elinvoimaisuuden tulevaisuudesta.

Kaupunkikeskustojen hiljeneminen huolestuttaa

Kaupunkikeskustojen vetovoiman heikkeneminen on ilmiö, joka on nähtävissä eri puolilla Suomea. Erikoiskaupan liiton yhteiskuntasuhdejohtaja Markus Kalmi kertoo, että kaupunkien edustajat ovat jakaneet saman huolen kivijalkakauppojen ja keskustojen elinvoimaisuuden heikkenemisestä.

— ”Olemme tavanneet eri kaupunkien edustajia ja kaikilla on yhteinen huoli kivijalkapalveluiden ja keskustojen elinvoiman suhteen”, Kalmi toteaa.

Erikoiskaupan näkökulmasta keskustojen kehitys on äärimmäisen tärkeää. Kaupungin keskustat tarjoavat erinomaisia liikepaikkoja erityisesti paikallisille erikois- ja käyttötavarakaupoille, mutta näiden yritysten menestys on sidoksissa asiakasvirtojen ja elinvoimaisuuden ylläpitämiseen.

— ”Kaupunkikeskustan elävöittämiseen tarvitaan monenlaisia toimia ja toisiaan täydentäviä palveluita. Kaupan alan yritykset haluavat olla mukana kehittämässä keskustoja ja tekemässä niistä paikkoja, joihin tullaan paitsi shoppailemaan, myös viihtymään ja tapaamaan muita ihmisiä”, Kalmi sanoo.

Keskustojen houkuttelevuus vaihtelee ikäryhmän mukaan

Väestön eri ikäryhmät suhtautuvat kaupungin keskustassa asioimiseen hyvin eri tavoin. Nuorimmista (16–24-vuotiaista) 59 prosenttia kertoo asioivansa keskustassa mielellään, kun taas vanhemmista ikäryhmistä, erityisesti 65 vuotta täyttäneistä, vain 29 prosenttia pitää keskustassa asioimista mielekkäänä. Yleisesti ottaen nuoremmat sukupolvet ovat aktiivisempia keskustojen asiakkaita kuin vanhemmat ikäryhmät.

Sukupuolten välillä on myös pieniä eroja. Naisista 40 prosenttia kertoo asioivansa keskustassa mielellään, kun taas miehistä vastaava luku on 35 prosenttia.

Elinvoimaisia keskustoja ei rakenneta ilman yhteistyötä

Kaupunkikeskustojen elinvoiman palauttaminen edellyttää tiivistä yhteistyötä kuntien, yritysten ja asukkaiden välillä. Kaupunkien elinvoimaa tukevat muun muassa monipuoliset palvelut, helppo saavutettavuus ja houkuttelevat tapahtumat. Erityisesti kaupan alan yritykset toivovat, että kunnalliset päätökset, kuten kaavoitus ja vuokratasot, huomioivat paremmin liiketilojen ja kivijalkakauppojen tarpeet.

Suomalaisen Kirjakaupan toimitusjohtaja ja Erikoiskaupan liiton varapuheenjohtaja Minna Kokka painottaa, että keskustojen houkuttelevuus on sidoksissa myös käytännön tekijöihin, kuten turvallisuuteen, liikkumismahdollisuuksiin ja parkkeerausmahdollisuuksiin.

— ”Kaupunkikeskusta on kiinnostava kohde asiointiin, mikäli se koetaan ympäristöltään mielenkiintoiseksi, turvalliseksi ja helposti saavutettavaksi. Asiointirutiineja ohjaavat käytännöllisyys, helppous ja autoilijoilla lisäksi paikoituksen saatavuus sekä hinta”, Kokka toteaa.

Myös turvallisuuden tunteen parantaminen on tärkeä tekijä, jonka eteen kaupunkien ja yritysten on tehtävä yhteistyötä.

Kyselytutkimuksen tausta

Erikoiskaupan liiton vuonna 2024 teettämä tutkimus toteutettiin verkkokyselynä, johon vastasi yhteensä 3 000 suomalaista. Kyselyssä kartoitettiin ostopolkua ja siihen liittyviä asenteita eri ikäryhmissä. Aineisto on painotettu väestöön vastaamaan iän, sukupuolen ja asuinpaikan mukaan. Verrattuna vuoden 2022 tutkimukseen, kuluttajien suhtautuminen keskustassa asioimiseen on heikentynyt, mikä viittaa kaupungin keskustojen elinvoiman heikkenemiseen ja kauppakeskusten suosion nousuun.

Yhteistyön merkitys korostuu

Kaupunkikeskustojen elävöittämisessä yhteistyö on kaiken keskiössä. Kalmi uskoo, että kun kunnat, yritykset ja asukkaat yhdistävät voimansa, voidaan luoda elinvoimaisia, monimuotoisia ja houkuttelevia keskustoja, jotka tarjoavat paitsi ostosmahdollisuuksia myös viihtyisän ympäristön yhteisölle.

— ”Kun kaikki osapuolet panostavat keskustojen kehittämiseen, voidaan luoda elinvoimaisia kaupunkikeskustoja, joissa kauppa ja yhteisöllisyys voivat kukoistaa”, Kalmi summaa.

Erikoiskaupan liiton mukaan tulevaisuuden keskustat tarvitsevat uusia, innovatiivisia ratkaisuja, jotka tekevät niistä entistä houkuttelevampia ja toimivampia paikkoja asukkaille ja asiakkaille.

Lähde: Erikoiskaupan liitto ETU ry

Vastaa

GIPHY App Key not set. Please check settings

Olkiluoto 3 sähköntuotanto keskeytyi turbiinihäiriön vuoksi

Verohallinto sulkee useita käyntiasiointipisteitä