in

Merikaapeleita vahingoittuu vuosittain 100-200 kertaa

Maailmanlaajuista internetiä, puhelinverkkoja ja kaupankäyntiä ylläpitävät merikaapelit ovat yksi modernin infrastruktuurin näkymättömistä, mutta kriittisistä osista. Merenpohjassa risteilee yli 1,4 miljoonaa kilometriä merikaapeleita, jotka mahdollistavat 95 prosenttia maailman kansainvälisestä tiedonsiirrosta. Vaikka nämä kaapelit ovat suunniteltu kestämään vaativia meriolosuhteita, ne eivät ole immuuneja vaurioille.

Asiantuntijoiden mukaan merikaapeleita vahingoittuu vuosittain noin 100–200 kertaa. Vauriot aiheuttavat ajoittain merkittäviä häiriöitä alueellisissa tietoliikenneyhteyksissä ja taloudessa. Yleensä nämä viat korjataan nopeasti, mutta korjausoperaatiot voivat maksaa miljoonia euroja, ja ne voivat kestää useista päivistä jopa viikkoihin.

Mistä vauriot johtuvat?

Suurin osa merikaapelien vaurioista johtuu ihmisen toiminnasta. Yleisimmät syyt ovat seuraavat:

  1. Kalastus ja ankkurointi: Suurimmat riskit liittyvät kalastusalusten vetämiin trooleihin ja laivojen ankkureihin, jotka voivat vahingossa tarttua merenpohjassa kulkeviin kaapeleihin.
  2. Luonnonilmiöt: Maaperän liikkeet, kuten maanjäristykset, mutavyöryt ja vedenalaiset tulivuorenpurkaukset, voivat vaurioittaa kaapeleita erityisesti seismisesti aktiivisilla alueilla.
  3. Vandalismi ja sabotaasi: Viime vuosina on raportoitu tahallisia hyökkäyksiä merikaapeleita vastaan, mikä on lisännyt huolta niiden haavoittuvuudesta.
  4. Eläinten toiminta: Vaikka harvinaista, tietyt merieläimet, kuten hait ja merenpohjan eliöt, voivat purra kaapeleita ja aiheuttaa vaurioita.

Turvatoimia kehitetään jatkuvasti

Vaurioiden ehkäisemiseksi merikaapelit pyritään sijoittamaan syvälle merenpohjaan alueilla, joilla inhimillinen toiminta on vähäistä. Lisäksi kaapeleita suojataan teräspäällysteillä ja niitä valvotaan yhä useammin reaaliaikaisilla seurantajärjestelmillä.

Merikaapelien merkitys korostuu erityisesti kriisitilanteissa, joissa toimivat tietoliikenneyhteydet ovat elintärkeitä. Globaalien verkostojen ylläpito ja niiden suojaaminen ovat jatkuva haaste, johon panostetaan niin kansainvälisellä kuin kansallisellakin tasolla.

Pakotteet käytössä: Itämerellä tottumattomien laivojen vaarallinen aika

Itämeren liikenne on kokenut merkittäviä muutoksia pakotteiden seurauksena, kun vuosikymmeniä alueella toimineet alukset on korvattu tottumattomilla ja vähän kokemusta omaavilla laivoilla. Pakotteiden tarkoitus on ollut rajoittaa tiettyjen alusten toimintaa, mutta onko niiden aiheuttama haitta Itämeren turvallisuudelle ja ekosysteemille arvioitu riittävästi?

Jo nyt on nähty merkkejä siitä, että uusien alusten tottumattomuus aiheuttaa ongelmia. Tanskan salmien kaltaisilla kriittisillä reiteillä on syntynyt vaaratilanteita, kun alukset, joilla ei ole riittävää osaamista tai varustelua, yrittävät navigoida vilkkailla vesillä. Riskit eivät rajoitu pelkkiin taloudellisiin tappioihin, vaan uhkaavat myös meriturvallisuutta ja ympäristöä.

Pakotteiden seurauksena Itämeren liikenteessä on nähty aluksia, jotka operoivat kolmansien maiden lipun alla. Nämä niin sanotut “lippuvaltiolaivat” tulevat usein alueilta, joilla ei ole vastaavaa kokemusta pohjoisen olosuhteista. Niiden turvallisuusstandardit ja miehistöjen koulutus ovat osoittautuneet riittämättömiksi vaativassa toimintaympäristössä.

Onko pakotteiden aiheuttama vaaran lisääntyminen oikeutettua, ja kuka kantaa vastuun niiden vaikutuksista? Nykytilanne pakottaa pohtimaan, onko nykyinen lähestymistapa pitkällä aikavälillä kestävä, vai tarvitaanko vaihtoehtoisia ratkaisuja, jotka ottavat huomioon myös Itämeren turvallisuuden ja ekologisen tasapainon. Räjähdysmäisesti lisääntyneet kaapelirikot ovat ainakin merkki siitä, että itämerellä on onnettumuudet lisääntyneet.

  1. Lähteet:
    Telegeography: Submarine Cable Map – Maailman merikaapeliverkoston laajuus ja tiedonsiirron merkitys.
  2. International Cable Protection Committee (ICPC) – Raportit merikaapeleiden vaurioiden määrästä ja yleisimmistä syistä.
  3. NOAA: National Oceanic and Atmospheric Administration – Maanjäristysten ja vedenalaisten luonnonilmiöiden vaikutukset merikaapeleihin.
  4. World Bank: Tietoliikenneinfrastruktuurin merkitys – Raportit globaalin talouden kannalta tärkeistä tietoverkostoista.
  5. BBC News: Submarine cables and their vulnerability – Tapausesimerkkejä sabotaasitapauksista ja niiden vaikutuksista.

    Artikkelia täydennetty syy seuraus osuudella pakotteista 26.1 klo 20:25

Vastaa

GIPHY App Key not set. Please check settings

Kymmenet tuhannet slovakialaiset osoittivat mieltään hallitusta vastaan

Kymmenet tuhannet kreikkalaiset vaativat sunnuntaina oikeutta Tempen junaturman uhreille