Kokoomus on ottanut Helsingin kunnallispolitiikassa populistisen oppositioroolin. Saavutus sinänsä pormestaripuolueelle.
Erityisesti kokoomus on kunnostautunut auto-woketuksessa. Hakemalla hakee paikkoja, joissa voisi väkisin hakea mahdollisuuden äänestää ”autoilijoiden puolesta”.
Välillä kun katsoo kokoomuksen ulostuloja, pohdin tunteeko heistä kukaan Helsingin ja sen keskustan autoliikennettä. Onko kokoomuksessa yhtään kaltaistani valtuutettua, joka ajaa välillä keskustassa autolla ja joka pohtii keskustan yritysten etua?
Kaupunkiympäristölautakunta teki hyvän ja tasapainoisen päätöksen Helsingin keskustan liikennejärjestelyistä tiistaina.
Kun jatkossa Rautatieaseman eteen tulee enemmän raitiovaunuja, Laajasalon ratikka 2029 ja varmaan pian sen jälkeen pikaratikka myös pohjoisesta, tarvitaan Rautatieaseman eteen lisää tilaa kiskoille.
Tuo on myös ehkäpä kaikkein vilkkain kohde kävelijöille koko Suomessa. Tiistaina päätetyllä ratkaisulla löytyy tilaa ratikoille ja kävelijöille tulee turvallisempi ja viihtyisämpi alue.
Siksi näen ratkaisun hyvänä. Tällaisia ratkaisuja suositaan melkein kaikissa keskieurooppalaisissa kaupungeissa.
Itse ajan kerran kaksi viikossa keskustassa autolla ja minusta on järkevää, että läpiajoliikenne suunnataan Espalle ja toisaalta vielä mieluummin Töölönlahden pohjoispuolelta.
Minusta huoli siitä, että tämä päätetty ratkaisu heikentäisi keskustan kaupallista vetovoimaa, on aiheeton. Pikemminkin viihtyisä ja kävely-ystävällinen Kaivokatu parantaa sitä.
Helsingin keskustan palveluiden käyttäjistä neljä viidestä tulee jo nyt joukkoliikenteellä tai kevyellä liikenteellä. Autolla tulevat pääsevät jatkossakin vähintään yhtä kätevästi keskustan parkkiluoliin ja sieltä asioimaan keskustan liikkeissä.
Kaivokadulla keskustan läpi ajavat autot eivät asioi keskustan liikkeissä, ne ajavat niiden ohi. Jatkossa eivät häiritse Kaivokadulla asiointia.
Lähde: Paavo Arhinmäki Facebook
GIPHY App Key not set. Please check settings