in

Panama peruu keskeisen kanavasopimuksen Kiinan kanssa ja syventää yhteistyötä Yhdysvaltojen kanssa

Panaman presidentti José Raúl Mulino ilmoitti sunnuntaina, että maa päättää merkittävän kehityssopimuksen Kiinan kanssa ja pyrkii syventämään suhteita Yhdysvaltoihin. Päätös tuli sen jälkeen, kun ulkoministeri Marco Rubio vieraili Panamassa ja presidentti Donald Trump ilmaisi huolensa Kiinan kasvavasta vaikutusvallasta Panaman kanavassa.

Mulino vakuutti, että Panaman suvereniteetti 82 kilometrin pituisessa vesiväylässä, joka yhdistää Tyynenmeren ja Karibianmeren, säilyy muuttumattomana. Hän ilmoitti kuitenkin, ettei jatka vuonna 2017 solmittua yhteisymmärryspöytäkirjaa Kiinan Belt and Road -aloitteen kanssa.

”Uskon, että tämä vierailu avaa oven uusien suhteiden rakentamiselle ja mahdollisimman laajalle yhdysvaltalaisille investoinneille Panamaan,” Mulino sanoi toimittajille.

Rubio, joka toimi aiemmin Floridan senaattorina, ilmoitti tukevansa Yhdysvaltojen ulkopolitiikkaa, joka keskittyy vahvistamaan Amerikan asemaa maailmalla. ”Yhdysvallat ei voi eikä aio sallia Kiinan kommunistisen puolueen vaikutusvallan kasvua Panaman kanavan alueella,” Rubio kirjoitti sosiaalisessa mediassa.

Trumpin hallinto on asettanut etusijalle Panaman kanavan omistuksen palauttamisen Yhdysvalloille. Kongressin republikaanit ovat esittäneet lakiesityksen, joka antaisi Yhdysvalloille mahdollisuuden ostaa kanava takaisin. Esityksen mukaan presidentillä olisi oikeus neuvotella Panaman hallituksen kanssa kanavan hankkimiseksi takaisin Yhdysvaltojen omistukseen.

Edustajainhuoneen jäsen Dusty Johnson korosti, että Kiinan läsnäolo kanavan ympäristössä on huolestuttavaa. ”Amerikan täytyy osoittaa vahvuutta ulkomailla – Panaman kanavan omistaminen ja hallinnointi voi olla tärkeä askel kohti vahvempaa Amerikkaa ja turvallisempaa maailmaa,” Johnson sanoi.

Yhdysvaltain ulkoministeriön mukaan noin 72 % Panaman kanavan läpi kulkevista aluksista on joko menossa Yhdysvaltoihin tai tulossa sieltä. Kanava on kriittinen kulkureitti Yhdysvaltain rannikkovartiostolle ja puolustusministeriölle.

Ilman kanavan käyttöoikeutta alusten olisi matkattava 13 000 kilometriä Etelä-Amerikan ympäri, mikä lisäisi merkittävästi kuljetuskustannuksia.

Rubio ja Mulino keskustelivat myös muista alueen haasteista, kuten joukkomaahanmuutosta ja reilun kilpailun varmistamisesta yhdysvaltalaisille yrityksille.

Panaman päätös olla uusimatta Belt and Road -sopimusta ja hakea tiiviimpää yhteistyötä Yhdysvaltojen kanssa voi muuttaa merkittävästi Latinalaisen Amerikan ja Kiinan välisiä suhteita tulevina vuosina.

Asiasta uutisoi Fox News

Vastaa

GIPHY App Key not set. Please check settings

Saksan puolustusministeri torjuu Trumpin NATO-vaatimuksen: 5 prosenttia BKT:stä on mahdoton vaatimus

Taksimatkoista veloitettu liikaa – tapauksia ilmoitetaan poliisille viikoittain