in

Perustuslakivaliokunnan lausunto ns. DCA-sopimuksesta valmistui

Perustuslakivaliokunnan lausunto puolustusyhteistyöstä Suomen tasavallan hallituksen ja Amerikan yhdysvaltojen hallituksen välillä tehdystä sopimuksesta (ns. DCA-sopimus) on valmistunut. Perustuslakivaliokunnan lausunto on yksimielinen.

Sopimuksessa määrätään Yhdysvaltojen pääsystä Suomen alueelle sekä sovittujen tilojen ja alueiden käytöstä. Sopimuksessa sovitaan myös Yhdysvaltojen joukkojen, siviilihenkilöstön, huollettavien ja sopimustoimittajien oikeudellisesta asemasta. Lisäksi sopimuksessa määrätään muun muassa puolustusmateriaalin varastoinnista, Yhdysvaltojen joukkojen turvallisuudesta, rikosoikeudellisesta tuomiovallasta sekä verotuksesta. Sopimus perustuu Pohjois-Atlantin sopimuksen sopimuspuolten välillä niiden joukkojen asemasta tehtyyn sopimukseen (ns. Nato SOFA) ja täydentää sitä.Perustuslakivaliokunnan mukaan sopimuksen ja sen voimaansaattamista koskevan lain hyväksymiseen eduskunnassa vaaditaan kahden kolmasosan enemmistö. Myös hallituksen esityksessä on arvioitu sopimuksen ja sen voimaansaattamista koskevan lain hyväksymisen vaativan määräenemmistön.   Syynä määräenemmistövaatimukselle on perustuslakivaliokunnan mukaan se, että sopimus koskee perustuslakia esimerkiksi siltä osin kuin on kyse Yhdysvaltojen oikeudesta harjoittaa tuomiovaltaa Suomen alueella, Yhdysvaltojen joukkojen käytössä olevien alusten maahantulo-oikeudesta ja pääsy- ja käyttöoikeudesta alueille ja tiloihin sekä oikeudesta turvallisuuden varmistamiseen.Perustuslakivaliokunta tarkastelee lausunnossa myös kysymystä kuolemanrangaistuksen kiellosta. Valiokunta toteaa, että muodollinenkin mahdollisuus kuolemanrangaistukseen koskee perustuslain 7 §:n 2 momentissa säädetyn kuolemanrangaistuksen kiellon ehdottomuuden vuoksi perustuslakia perustuslain 94 §:n 2 momentissa ja perustuslain 95 §:n 2 momentissa tarkoitetulla tavalla. DCA-sopimusta ei senkään vuoksi voida hyväksyä yksinkertaisella enemmistöllä. Perustuslakivaliokunta kiinnittää lausunnossa huomiota tarpeeseen tulkita ja soveltaa sopimusmääräyksiä ja niiden toimeenpanemiseksi annettuja säännöksiä Suomen perustuslakia kunnioittaen sekä perus- ja ihmisoikeusmyönteisen laintulkinnan periaatetta noudattaen.Perustuslakivaliokunta painottaa eduskunnan tiedonsaantioikeuden asianmukaisen toteuttamisen merkitystä erityisesti turvallisuussuunnitelmien sekä sopimuksen muun toimeenpanon osalta.

GIPHY App Key not set. Please check settings

Hallituksella ja ministeri Rydmanilla eduskunnan luottamus

Suuri autokauppaketju hakeutuu konkurssiin – liikkeet kiinni kuudella paikkakunnalla