Lapin poliisilaitos valvoi joulukuussa Rovaniemellä ja tunturikeskuksissa linja-autoilla suoritettavia turistikuljetuksia. Osa löydetyistä puutteista erittäin vakavia.
Joulukuun raskaan liikenteen valvontaa keskitettiin linja-autoilla suoritettaviin henkilökuljetuksiin.
Linja-autoliikenne on ollut erittäin vilkasta Lapin turistisesongissa. Valvontajaksolla linja-autoja tarkastettiin 100 kpl. Tarkastukset jakaantuivat tasan kotimaisiin ja ulkomaisiin linja-autoyrityksiin.
Kotimaisille kuljetuksille seuraamuksia annettiin 30 kpl ja ulkomaisille kuljetuksille 16 kpl. Kaikista kuljetuksista noin 45 prosenttia sai valvonnassa seuraamuksen, Lapin poliisilaitoksen liikenneyksikön ylikonstaapeli Jarkko Rytilahti summaa.
Vakavimmat puutteet riittämättömissä viikkolevoissa ja ajopiirturin käytössä
Vakavimmat puutteet olivat riittämättömissä viikkolevoissa ja ajopiirturin käytössä. Tarkastuksessa tavattiin esimerkiksi kuljetus, jossa kuljettajalla oli yhtäjaksoisesti jo 15. ajovuorokausi menossa ilman viikkolepoja. Kuljettaja määrättiin välittömästi viikkolevolle ja liikenteen harjoittaja velvoitettiin hankkimaan uusi kuljettaja jatkamaan matkaseurueen kuljetusta. Poliisi antoi myös liikenteen harjoittajan ajojärjestelijälle sakon tieliikenteen sosiaalilainsäädännön rikkomisesta työnantajan edustajana, Rytilahti kertoo.
Valvonnassa tavattiin neljä toisen yrityksen linja-autoa, joilla oli yöaikaan ajettu kymmeniä kertoja käyttämättä ajopiirturia, jolloin ajot eivät rekisteröityneet kenellekään kuljettajalle. Kyseisellä toiminnalla lähtökohtaisesti yritetään peittää ajo- ja lepoaikarikkeitä. Myös tässä tapauksessa työnantajan edustaja sai sakon tieliikenteen sosiaalilainsäädännön rikkomisesta, Rytilahti jatkaa.
Ajopiirtureissa käytettäviin kuljettajakortteihin oli tehty vääriä merkintöjä useissa tapauksissa. Kuljettajat olivat merkinneet itselleen lepoa, vaikka olivat siirtyneet toiselle paikkakunnalle aloittaakseen jälleen ajamisen. Matkustaminen toisella ajoneuvolla tulee merkitä muuksi työksi ja se vaikuttaa kuljettajan lepoaikoihin ja ajovuorokausien pituuksiin eikä sitä lueta levoksi, Rytilahti muistuttaa.
Rikkomusten osalta tilanne ei ole merkittävästi parantunut
Kulunutta valvontajaksoa viime vuoden vastaavaan verrattaessa tilanne ei näytä merkittävästi parantuneen. Viime vuonna poliisin tavoitteena oli rikkeiden määrän väheneminen, mutta tavoite ei ole toteutunut toivotusti. Samat rikkomukset ovat toistuneet, yksittäiset tapaukset jopa räikeämmässä muodossa. Räikeimmät rikkomukset ammattiliikenteessä eivät synny vahingossa vaan ovat tietoisesti tehtyjä liikenneyksikön johtaja komisario Mika Grönroos toteaa.
Grönroos huomauttaa, että säännöksiä rikkoneet aiheuttavat mainehaittaa niille liikenteen harjoittajille, jotka noudattavat säännöksiä ja haluavat toiminnallaan edistää liikenneturvallisuutta.
Lapin poliisi tulee jatkamaan linja-autoliikenteen tehostettua valvontaa läpi vilkkaimman turistisesongin, ajo- ja lepoaikasäännöksillä on tarkoitus turvata niin matkustajien kuljetuksen turvallisuus kuin kuljettajan inhimilliset työ-olotkin, Grönroos painottaa.
Valvonnassa poliisin mukana oli myös Aluehallintoviraston työsuojelutarkastajia.
Valvonnan tulokset
100 tarkastettua henkilöliikenteen kuljetusta, joista 50 kotimaista ja 50 ulkomaista
30 kpl kotimaista kuljetusta sai seuraamuksen eli 60 prosenttia kotimaisista kuljetuksista.
16 kpl ulkomaista kuljetusta sai seuraamuksen eli noin 30 prosenttia ulkomaisista kuljetuksista.
Noin 90 prosenttia seuraamuksista tuli ajo- ja lepoaikoihin sekä piirturin käyttöön liittyvistä rikkomuksista loput liikennelupien mukana pitämättömyyteen liittyvistä rikkomuksista.
Kaikista seuraamuksista reilu puolet olivat sakkoja ja liikennevirhemaksuja ja vajaa puolet huomautuksia. Lisäksi liikennelupaviranomaiselle tehtiin ilmoitus kaikista maksullisen seuraamuksen saaneista kuljetuksista.
GIPHY App Key not set. Please check settings