Helsingissä on käynnissä ennennäkemätön raitiovaunuverkoston laajentaminen, ja ruotsalaiset yritykset ovat ottamassa merkittävää roolia tässä kehityksessä uutisoi Globalconstructionreview sivusto. Ruotsalainen rakennusyhtiö Skanska sekä insinööritoimistot Sweco ja Rejlers ovat saaneet jalansijaa Helsingin raitiovaunuprojekteissa, kun kaupunki panostaa voimakkaasti joukkoliikenteen kehittämiseen vastaamaan kasvavan väestön tarpeisiin.
Skanska, Sweco ja Rejlers ovat osa allianssia, joka on solminut 252 miljoonan euron arvoisen sopimuksen Koskelan raitiovaunuvarikon uudelleenrakentamisesta. Allianssiin kuuluvat myös suomalaiset yritykset Sipti Infra, joka on erikoistunut geotekniseen suunnitteluun, sekä arkkitehtitoimisto APRT. Uusi varikko korvaa 80 vuotta vanhan laitoksen ja kattaa 41 000 neliömetriä. Se on suunniteltu varastoimaan ja huoltamaan jopa 50 raitiovaunua, mikä tukee Helsingin kasvavaa raitiovaunukalustoa.
Työt Koskelan varikolla voivat alkaa, koska Ruskeasuon päävarikon 100 miljoonan euron laajennus on valmistumassa. Ruskeasuon varikko, jossa on tilaa 100 raitiovaunulle, on myös Skanskan ja Swecon käsialaa. Tämä laajennus vapauttaa kapasiteettia uusille projekteille, mikä on välttämätöntä, kun Helsinki laajentaa verkostoaan ennätysvauhtia.
Helsingissä on jo ennestään hyvin kehittynyt raitiovaunuverkosto, joka koostuu 11 linjasta ja kattaa 110 kilometriä. Vuosittainen matkustajamäärä on noin 57 miljoonaa. Kaupungin joukkoliikennettä hallinnoiva Pääkaupunkiseudun Kaupunkiliikenne Oy suunnittelee kuitenkin seitsemää uutta linjaa, jotka lisäävät verkostoon yli 50 kilometriä uutta rataa. Yksi merkittävimmistä hankkeista on 10 kilometrin pituinen Kruunusillat-raitiotie, joka yhdistää läntiset esikaupungit – Korkeasaaren, Kalasataman ja Laajasalon – keskustan alueeseen kolmen uuden sillan avulla. Yksi silloista on 1,2 kilometriä pitkä. Tämä hanke on jo rakenteilla ja sen on määrä avautua vuonna 2027.
Muita suunniteltuja linjoja ovat Vantaan linja, joka kulkee 19 kilometriä Helsinki-Vantaan lentoasemalta Mellunmäen metroasemalle, sekä Vihdintien linja, joka ulottuu 10,5 kilometriä pohjois-eteläsuunnassa Erottajalta Kannelmäkeen.
Sweco on ilmaissut innostuksensa osallistumisesta Helsingin raitiovaunubuumiin. Yhtiön Suomen liiketoiminta-alueen johtaja Thomas Hietto korostaa, että Sweco tarjoaa monialaisia suunnittelu- ja insinööripalveluita, jotka tukevat Helsinkiä kehittymään kohti ”15 minuutin kaupunkia”. Tämä konsepti tarkoittaa, että asukkaat voivat hoitaa päivittäiset tarpeensa – kuten työn, ostokset ja vapaa-ajan – 15 minuutin matkan päässä kotoaan kestäviä ja tehokkaita joukkoliikennevälineitä hyödyntäen.
Helsingin raitiovaunuverkoston laajentaminen on kiistatta tärkeä askel kohti kestävämpää kaupunkikehitystä, mutta hankkeisiin liittyy myös kysymyksiä. Vaikka uudet linjat ja varikot parantavat joukkoliikenteen kapasiteettia, on syytä pohtia, kuka hyötyy eniten näistä investoinneista. Suuret rakennus- ja insinööriyritykset, kuten Skanska ja Sweco, saavat merkittäviä sopimuksia, mutta miten varmistetaan, että myös pienemmät toimijat ja paikalliset yhteisöt hyötyvät? Lisäksi laajentaminen voi aiheuttaa häiriöitä asukkaille rakennusaikana, ja on tärkeää, että kaupunki pitää lupauksensa minimoida nämä vaikutukset. Lopuksi, vaikka ”15 minuutin kaupunki” on houkutteleva visio, sen toteuttaminen vaatii muutakin kuin uusia raitiovaunulinjoja – esimerkiksi kohtuuhintaista asumista ja palveluiden tasa-arvoista saatavuutta kaikille asukkaille.
Helsingin raitiovaunuprojektit ovat kuitenkin selvä merkki siitä, että kaupunki panostaa tulevaisuuteen ja pyrkii vastaamaan kasvavan väestön tarpeisiin kestävällä tavalla. Ruotsalaisyritysten osallistuminen tuo hankkeisiin pohjoismaista osaamista, mutta samalla on tärkeää varmistaa, että kehitys palvelee aidosti helsinkiläisiä.
GIPHY App Key not set. Please check settings