in

Suuri autokauppaketju hakeutuu konkurssiin – liikkeet kiinni kuudella paikkakunnalla

Talousjohtajan mukaan ongelmat kärjistyivät vuonna 2023, kun sähköauton hinnasta saattoi tippua parhaimmillaan kymppitonni yön aikana.

Autokauppaketju Xbil hakeutuu konkurssiin. Asiasta kertoo Ylelle yhtiön talousjohtaja Ilkka Sivula, jonka mukaan hakemus jätetään tänään maanantaina.

Aikaisemmin yhtiön nettisivuilla julkaistiin tiedote, jonka mukaan yhtiö ei enää kykene jatkamaan kivijalkakauppaa. Yhtiöllä on ollut liikkeet Tampereella, Lempäälässä, Porissa, Raisiossa, Hyvinkäällä ja Vantaalla.

Tiedotteessa kerrotaan yhtiön selvittävän toimintamahdollisuuksia nykyisessä markkinatilanteessa. Yhtiö kuvaa toimintaympäristön muuttuneen haastavaksi ja vetoaa yleiseen kustannustason nousuun, autoilun sähköistymiseen ja korkotasoon.

– Yksityistaloudet käyttävät tällä hetkellä rahojaan erittäin säästeliäästi, ja tämä näkyy vahvasti etenkin autokaupassa, yhtiö tiedottaa.

Miljoonatappiot

Xbil on keskittynyt käytettyjen autojen kauppaan.

Vuonna 2018 perustetun ylöjärveläisen yhtiön taloudellinen tilanne on vaikea. Vuonna 2023 yhtiö teki 61,7 miljoonan euron liikevaihdolla 1,1 miljoonan euron tappiot. Avoimia maksuviiveitä oli 23. kesäkuuta vajaat 35 000 euroa.

Autokauppa on osa X Group Finland konsernia, joka koostuu emoyhtiönsä lisäksi autokaupasta sekä maahantuonnista. Emoyhtiön tulos oli viime vuonna 62 000 euroa plussalla. Autokauppa palkittiin viime vuonna Kauppalehden Kasvaja-sertifikaatilla.

Emoyhtiöllä on verovelkarekisterin mukaan yli 10 000 euron maksamaton verovelka.

Talousjohtaja: ”Varasto oli kuralla”

Konsernin talousjohtaja Ilkka Sivula sanoo, että päätökseen lopettaa on vaikuttanut sähköautojen hintojen romahdus sekä kustannusten ja korkojen nousu.

– Ongelmat alkoivat jo vuonna 2022. Silloin keskityimme autojen maahantuontiin ja jälleenmyyntiin. Tuolloin joka kolmas myymistämme autoista oli sähköauto.

Vuoden 2022 lopulla sähköautojen kysyntä hidastui, mutta XBilin tilaukset autoista edelleen kävivät. Kun tilattu auto saapui Euroopasta, XBil myi sen suoraan rahoitusyhtiölle ja tilasi uudella pääomalla seuraavan.

Haasteet tulivat sitoumuksista tilata uusia autoja Saksasta, vaikka kysyntä alkoi hyytyä. Osan ostositoumuksista XBil onnistui perumaan, mutta niihinkin upposi Sivulan mukaan rahaa.

Vuoden vaihteessa 2023 varastoissa oli edelleen vajaa sata sähköautoa. Sitten niiden hinnat romahtivat.

– Parhaimmillaan hinta putosi yhdessä yössä kymppitonnin per kappale. Nyt varastoa on yritetty tervehdyttää. Mutta vuosina 2022–2023, jos halusit myydä 40 000 eurolla asiakkaalle, niin meidän täytyi ostaa se 50 000 eurolla rahoitusyhtiöltä pois.

Samaan aikaan vaikutti myös se, että korot nousivat ja rahoituksen hinta autoille kasvoi.

– Varasto oli kuralla. Siellä oli tosi paljon sähköautoja, joiden hinnat olivat tosi pahasti pielessä. Sitä on puolitoista vuotta pyritty taikinoimaan kuntoon.

Vastaa

GIPHY App Key not set. Please check settings

Perustuslakivaliokunnan lausunto ns. DCA-sopimuksesta valmistui

Video: Julian Assange vapautui vankilasta