Viime aikoina Traficomin Kyberturvallisuuskeskus on saanut suuren määrän ilmoituksia uusista huijausviesteistä, joissa käytetään hyväksi tunnettujen yritysten ja viranomaisten nimiä, kuten Fortum, Terveystalo ja Traficom. Huijausviestit ovat olleet erittäin vakuuttavasti laadittuja ja niiden tarkoituksena on saada vastaanottaja klikkaamaan viestissä olevaa linkkiä ja luovuttamaan pankkitunnuksiaan tai muita henkilökohtaisia tietoja.
Fortumin nimissä esiintyvät huijausviestit
Fortumin nimissä liikkuu tällä hetkellä useita huijausviestejä, joiden teemoina ovat esimerkiksi ”maksamattomat sähköhyvitykset” tai erääntyneet laskut. Viesti kehottaa käyttäjää klikkaamaan linkkiä maksun suorittamiseksi. Linkki johtaa kuitenkin huijaussivustolle, joka muistuttaa erehdyttävästi Fortumin virallisia verkkosivuja. Sivuston tarkoituksena on kalastella käyttäjän pankkitunnuksia ja muita arkaluonteisia tietoja.
Fortum on tiedottanut näistä huijauksista verkkosivuillaan ja muistuttaa, että kaikki maksut tulee suorittaa ainoastaan Fortumin virallisten kanavien kautta. Yhtiö ei koskaan lähetä linkkejä tekstiviesteissä maksuja varten.
Terveystalon nimissä lähetetyt huijausviestit
Terveystalon nimissä lähetetyt huijausviestit ovat usein samanlaisia kuin Fortumin viestit, mutta ne keskittyvät väitteisiin maksamattomista laskuista. Viesteissä käyttäjiä pyydetään maksamaan ”erääntynyt lasku” linkin kautta. Linkki vie kuitenkin sivustolle, joka yrittää saada käyttäjän syöttämään pankkitietonsa.
Huijarit ovat pyrkineet tekemään viesteistä mahdollisimman aidon näköisiä käyttämällä erilaisia kirjoitusmuunnelmia. Esimerkiksi pieni l-kirjain on saatettu korvata isolla i-kirjaimella, jolloin nimi ”Terveystalo” näyttää edelleen oikealta, vaikka kyseessä onkin huijaus. Tämä hämää monia käyttäjiä, jotka saattavat nopeasti silmäillessään uskoa viestin olevan aito.
Terveystalo on tiedottanut tapauksista verkkosivuillaan ja kehottaa asiakkaitaan tarkistamaan maksamattomat laskut ainoastaan virallisen asiointipalvelun kautta.
Traficomin nimissä tehdyt huijaukset
Traficomin nimissä liikkuu tällä hetkellä viestejä, joissa käyttäjiltä pyydetään maksamaan ”sakko ulosoton uhalla”. Viestien lähettäjänä on usein kirjoitusvirheellinen ”Tarficom”, joka on tarkoituksella laadittu muistuttamaan oikeaa Traficomia. Viesti pyrkii säikäyttämään vastaanottajan ja painostamaan maksamaan mahdollisimman nopeasti.
Traficom muistuttaa, että se ei lähetä tekstiviestejä sakkojen maksamista varten, eikä virasto koskaan uhkaa ulosotolla tekstiviestissä. Viralliset maksut ja yhteydenotot tapahtuvat aina sähköpostitse tai kirjepostina.
Viranomaisten ja yritysten toimenpiteet
Traficomin Kyberturvallisuuskeskus tekee aktiivisesti yhteistyötä teleoperaattoreiden, internet-palveluntarjoajien, pankkien ja muiden viranomaisten kanssa estääkseen tällaiset huijaukset. He pyrkivät torjumaan verkkohuijauksia tiedottamalla yleisöä, puuttumalla yksittäisiin tapauksiin ja estämällä huijausvälineiden käytön. Myös yritykset, kuten Fortum ja Terveystalo, tiedottavat säännöllisesti asiakkailleen meneillään olevista huijausyrityksistä ja antavat ohjeita siitä, miten toimia epäilyttävissä tilanteissa.
Huijaukset ovat jatkuvasti kehittymässä ja muuttamassa muotoaan, joten on tärkeää pysyä valppaana ja varmistaa, ettei anna tietojaan epäilyttäville sivustoille. Traficom muistuttaa, että aina kannattaa tarkistaa viestin alkuperä, eikä koskaan kannata kiirehtiä maksamaan tai antamaan henkilökohtaisia tietoja, ennen kuin on varma viestin aitoudesta.
GIPHY App Key not set. Please check settings