in ,

Saksan valmistusteollisuus uhattuna: Syvä talouskriisi saattaa iskeä maailmantalouteen

BBC:n artikkelin mukaan, Saksan valmistusteollisuutta uhkaa talouskriisi, jonka mittaluokkaa maassa ei ole nähty vuosikymmeniin. Tämä herättää huolta myös globaalissa taloudessa.

Yritykset ahtaalla

Hans Beckhoff, Beckhoff Automation -yhtiön omistaja, kuvailee nykytilannetta ”merkittäväksi romahdukseksi”.

”Yleensä kriisejä tulee noin viiden–kahdeksan vuoden välein”, Beckhoff kertoo. ”Mutta tällä kertaa kyseessä on todella syvä romahdus.”

Beckhoff Automation valmistaa automaatiojärjestelmiä muun muassa valmistavan teollisuuden ja energia-alan tarpeisiin. Yritys edustaa Saksalle ominaista Mittelstandia, eli pieniin ja keskisuuriin yrityksiin keskittyvää talousmallia. Mittelstand muodostaa 99 % Saksan yrityksistä, työllistää 59 % väestöstä ja tunnetaan maan talouden ”piilomestarina”.

Vaikka Mittelstand-yritykset ovat perinteisesti kestäneet paineita hyvin, nykyinen kriisi koettelee niiden kykyä sopeutua nopeisiin globaalin talouden muutoksiin.

”Tilanne on selkeästi hidastunut”, kertoo yrityksen kehitysjohtaja Frederike Beckhoff, Hans Beckhoffin tytär. ”Tämä vuosi jää kauas viime vuosien tuloksista.”

Haasteet kasautuvat

Viime vuosien aikana saksalaisyrityksiä ovat koetelleet monet tekijät, kuten:

  • energiakustannusten nousu Venäjän hyökkäyksen Ukrainaan jälkeen vuonna 2022
  • inflaatio ja kulujen kasvaminen
  • Kiinan kilpailu markkinaosuuksista

Lisäksi Saksa kärsii infrastruktuurin rapautumisesta, mukaan lukien rautatiet, sillat ja tiet. Saksalainen media on kuvannut tilannetta ”vanhenevaksi ja rappeutuneeksi”. Yrittäjät kritisoivat myös Saksan ja EU:n raskasta byrokratiaa, korkeita työvoimakustannuksia ja työvoimapulaa.

”Viimeiset kolme vuotta eivät ole olleet helppoja”, sanoo Joachim Ley, joka johtaa Ziehl-Abegg-yhtiötä. Tämä saksalainen yritys valmistaa muun muassa ilmanvaihto- ja ilmastointijärjestelmiä.

”Hallituksen päätökset ovat liian ailahtelevia. Vaikka päätös ei miellyttäisi, johdonmukaisuus antaisi ainakin mahdollisuuden suunnitella ja sopeutua”, Ley sanoo.

Autoteollisuuden ahdinko

Saksan autoteollisuutta, joka on maan talouden peruspilari, on ravistellut erityisesti Kiinan nousu autoviennin kärkimaaksi.

”Kiinan sähköautojen vienti on kasvanut vuodesta 2021 lähtien 1150 %”, kertoo ekonomisti Dr. Cyrus de la Rubia. ”Samaan aikaan Saksan vienti on kasvanut vain 60 %.”

Kiinan autoteollisuuden menestys on iskenyt erityisesti saksalaisiin luksusmerkkeihin, kuten Volkswageniin, Mercedes-Benziin ja BMW:hen. Esimerkiksi Volkswagen on uhannut ensimmäistä kertaa historiassaan sulkea kotimaisia tehtaitaan, mikä voi johtaa kymmenien tuhansien työpaikkojen menetykseen.

Ratkaisuna innovaatio?

Frederike Beckhoff uskoo, että kilpailukyvyn parantaminen on Saksan valmistusteollisuuden avain:

”Emme voi pitää hyvinvointiamme itsestäänselvyytenä.”

Vaikka alhaisilla kustannusmarginaaleilla toimivilla yrityksillä voi olla vaikeuksia, Ley uskoo korkealaatuisten ja innovatiivisten tuotteiden pärjäävän paremmin. Tämä vaatii kuitenkin maailmanluokan insinööriosaamista ja tehokkaampaa innovaatiopolitiikkaa.

Valo tunnelin päässä?

Monet saksalaiset uskovat, että kriisi voi myös tarjota mahdollisuuden uuteen nousuun, aivan kuten toisen maailmansodan jälkeinen talousihme.

”Toivon, että tämä kriisi herättää toimintaan”, sanoo Dr. de la Rubia. ”Saksan infrastruktuurin päivittäminen on niin ilmeisen välttämätöntä, että seuraavan hallituksen on pakko toimia.”

Vaikka tulevat muutokset ovat kivuliaita, Hans Beckhoff uskoo, että kriisi voi toimia herätyskellona:

”Kuten Winston Churchill sanoi: älä koskaan haaskaa hyvää kriisiä.”

Vastaa

GIPHY App Key not set. Please check settings

Rokotekriittinen haastaa Ruotsin valtion – hovioikeus puntaroi yksityisyyden hintaa

Paavo Väyrynen: Rauha vai vastakkainasettelu Euroopassa