in ,

Valtiovalta suunnittelee matkailuautoilun verotukseen muutoksia Onko nykyään järkevämpää omistaa matkailuvaunu kuin matkailuauto?

Kehysriihessä matkailuautojen autoverotuen poistamiselle asetettiin tavoitteeksi kasvattaa verotuottoa 15 miljoonalla eurolla vuodessa vuoden 2025 tasossa.

Esityksessä ehdotetaan muutettavaksi ajoneuvoverolakia siten, että matkailuautojen käyttövoimavero määräytyisi jatkossa muiden M1-luokan henkilöautojen käyttövoimaveroa vastaavalla tavalla. Tämä tarkoittaisi, että dieselkäyttöisten matkailuautojen ajoneuvoveron käyttövoimaveroa korotettaisiin nykyisestä 0,9 sentistä 5,5 senttiin päivältä jokaiselta ajoneuvon kokonaismassan alkavalta sadalta kilogrammalta. 

Autoilu ja erityisesti huviautoilu tuntuu olevan valtion jatkuvan lypsämisen kohteena. Matkailuautoilu on eräänlainen luksustuote, joka ei ilmeisesti pidä olla kaiken kansan saatavilla. Matkailuauton hankintahinta käytettynäkin liikkuu useiden kymmenientuhansien eurojen paikkeilla.

Esimerkkinä käytetty Fiat Capron Sunligth, vuosimallli 2017, 125000km ajokilometreillä, hinta 50000€. Hintahaitari tästä venyy molempiin suuntiin, tietysti merkin, iän ja varustelutason mukaan. Halvimmillaan käytettyyn matkailuautoon pääsee käsiksi muutamalla tuhatlappusella. Mutta silloin voi varautua saavansa hyvin kuluneen ja toiminnaltaan epävarman kapistuksen, jolla ei ole miellyttävä lähteä perheen kanssa kiertämään Suomea kesälomalla. Kuitenkin käyttöön verotus on samaa luokkaa kuin uudemmissakin. Puhumattakaan törmäysturvallisuudesta. Ympäristövaikutuksiin lienee turha edes viitata.

Uudempi ja kalliimpi Fiat Capron Sunligth näyttää ajoneuvoveron näkökulmasta seuraavalta:


Vero 31.12.2024 saakka


Päivittäin

Vuosittain

1.732 €

632.180 €

Perusvero

0.315 €

114.975 €

Käyttövoimavero

2.047 €

747.155 €

Yhteensä

Laskettu kokonaismassan mukaan koska tarkkaa co2 arvoa ei ole käytettävissä
Lähde Traficom autoilijan palvelut, laskelma on suuntaa antava.


Vero 1.1.2025 alkaen


Päivittäin

Vuosittain

1.590 €

580.350 €

Perusvero

1.925 €

702.625 €

Käyttövoimavero

3.515 €

1282.975 €

Yhteensä
Laskettu kokonaismassan mukaan koska tarkkaa co2 arvoa ei ole käytettävissä
Lähde Traficom autoilijan palvelut, laskelma on suuntaa antava.


Pelkkä liikennevakuutus ilman bonuksia Fiat Capronille olisi noin 1240 €/vuosi, OP pohjolan laskurin mukaan laskettuna. Nopealla laskutoimituksella kiinteät vuotuiset menot olisivat tällöin luokkaa 2523 €. Yleensä kuitenkin tällaiselle ajoneuvoille halutaan laajempaa vakuutusturvaa, jolloin vakuutusmenot nousevat entisestään.

Suuntaa antava rahoituslaskelma 84 kk maksuajalla antaa kuukausittaiseksi maksueräksi 768,55 €, siis 9222,60 €/ vuosi. Todellinen luottohinta olisi siis 64558,61 €

Lomakilometreille siis kertyy hintaa melkoisesti. Lisäksi tähän tulevat huollot, katsastukset ja polttoainekulut, rengaskulut, jne. Matkailuautoilu Suomessa siis ei ole halpaa.

Karkean laskelmamme perusteella matkailuauton ajoneuvovero nousee noin 535€. Ministeriön arvio on 590€ tasolla. Tosielämässä matkailuauto laitetaan pois liikennekäytöstä sesonkiajan ulkopuolella, jolloin saadaan helpotusta ajoneuvoveron osuuteen. Vakuutuksen eivät täysin katkea, sillä vakuutusyhtiöt perivät vähintään vuotuista minimimaksua liikennekäytöstä poistetuista ajoneuvoista joka on 25€


Onko matkailuvaunu parempi vaihtoehto

Matkailuvaunussa ei ole rasitteena ajoneuvoveroja. Pakollisia määräaikaiskatsastuksia tulee suorittaa 2 vuoden välein, jos vaunu kuuluu O2-luokan perävaunuihin, siis on kokonaismassaltaan yli 750 kg. Matkailuauto katsastetaan kahden vuoden välein, kunnes se on yli 10-vuotias. Tämän jälkeen katsastus siis vuosittain.

Huomioitavaa on myös että hinattaessa O2-luokan perävaunua nopeusrajoitus on 80 km/h. Jos perävaunu kuuluu O1-luokkaan nopeusrajoitus on 100 km/h. Eli hyvin moni sortuu liikenteessä ajamaan ylinopeutta matkailuvaunu kytkettynä auton vetokoukkuun.

Matkailuvaunun vetäminen vaatii autolta ja kuljettajalta enemmän. Auton rekisteröintitiedoista ilmenee, kuinka suuria, siis vetomassaltaan, perävaunuja autoon saa kytkeä. Näissä on syytä olla huolellinen, koska sakot voivat olla ikävä yllätys, jos yhdistelmä ei ole lain mukainen. Lisäksi liikenneturvallisuus saattaa vaarantua, jos yhdistelmä on epäsopiva tieliikenteeseen. Tämän lisäksi harmina on, että monessa sähköautossa on verrattain alhaiset vetomassat, jolloin ne eivät sovellu matkailuvaunun vetureiksi.

Myös ajokortin riittävyys on syytä tarkistaa. Hyvin usein isompien yhdistelmien vetäminen henkilöautoon kytkettynä vaatii BE-luokan ajo-oikeuden.

Mitä yllä mainittu tulee vaikuttamaan matkailuautomarkkinoihin suomessa? Varmaa on, että esimerkiksi sopivan henkilöauton muutoskatsastaminen matkailuautioksi ei lakimuutoksen jälkeen ole mitenkään kannattavaa. Koska veroetu haihtuu taivaan tuuleen. Näitä tehtiin näihin päiviin asti melkoinen määrä Suomen katsastusasemilla. Varsinkin Saksasta tuotuja Volkswagen Caravelle ns. pikkubusseja haluttiin rekisteröitävän mielellään matkailuautoiksi. Puhekielessä näitä kutsuttiin ”retkeilyautoiksi”. Sellaista ajoneuvoluokkaa suomen lainsäädäntö ei edes tunne.

Toisaalta, millaisilla autoilla matkailuvaunuja tulevaisuudessa vedettään, koska läheskään kaikki sähköautot eivät sovellu matkailuvanun vetäjäksi. Ja kuinka paljon tällainen käyttö vaikuttaa toimintamatkaan ja akun lataussykleihin? Kaikki vaikuttaa lompakkoon. Näyttäisi siis siltä, että kotimaanmatkailu liikkuvalla kakkoskodilla jää yhä useamman haaveeksi, joka ei koskaan toteudu

Vastaa

GIPHY App Key not set. Please check settings

Keittiöpsykologin blogi: Äitimaa itkee ihmisen tyhmyyttä

Videohaastattelu: Veikko Vallin haastattelussa