in

Sähköpotkulaudoille promilleraja

Pääministeri Orpon hallitusohjelmaan on kirjattu, että hallituskauden aikana luodaan sähköpotkulautailua ja muuta mikroliikkumista ohjaavaa lainsäädäntöä, minkä lisäksi annetaan kaupungeille ja kunnille työkaluja mikroliikkumisen hallintaan.

Ehdotuksista promillerajalla ja kuntien myöntämällä mikroliikenneluvalla merkittävimmät liikenneturvallisuusvaikutukset

Nyt lausuttavana olevassa esitysluonnoksessa ehdotetaan kansalliseen lainsäädäntöön useita muutoksia, joiden tavoitteena on ohjata mikroliikennettä ja parantaa merkittävästi sen liikenneturvallisuutta.

Lakiesityksen keskeiset ehdotukset ovat:

  • 0,5 promillen raja kevyen sähköajoneuvon ja moottorilla varustetun polkupyörän kuljettamiseen
  • kuntien työkalu: mikroliikennelupa palveluntarjoajien ohjaamiseksi
  • moottorittoman ajoneuvon kuljettajan liikennevirhemaksun korottaminen sekä ajoneuvojen rakennetta, varusteita tai kuntoa koskeva liikennevirhemaksu
  • liikennesääntöjen yhtenäistäminen.

Kevyen sähköajoneuvon ja moottorilla varustetun polkupyörän kuljettamiselle ehdotettava 0,5 promillen raja ja kuntien esimerkiksi sähköpotkulautaoperaattoreille myöntämä mikroliikennelupa olisivat kansallisesti uutta sääntelyä. Käytännössä sähköpotkulautojen tai muiden mikroliikkumisvälineiden ammattimainen vuokralle tarjoaminen edellyttäisi kunnan myöntämää mikroliikennelupaa. Lupaehdoin kuntien ja kaupunkien olisi myös mahdollista ohjata vuokrattavien ajoneuvojen käyttöä ja lukumäärää, silloin kun se on liikenneturvallisuuden, esteettömyyden tai tien kunnossapidon kannalta tarpeellista.

Promillerajalla ja mikroliikenneluvalla arvioidaan olevan ehdotuksista suurimmat positiiviset liikenneturvallisuusvaikutukset.

Sähköpotkulautailun riskit vähenevät, kun noudatetaan liikennesääntöjä, osataan hallita laitteita ja ajetaan päihteettömästi

Jo nyt sähköpotkulaudan ja muiden kevyiden sähköajoneuvojen kuljettamista koskevat useat lait. Pääasiallisesti mikroliikennepalvelujen tarjoajia ja palvelun käyttäjiä koskevat tieliikennelaki, ajoneuvolaki, kuluttajansuojalaki, kuluttajaturvallisuuslaki sekä uusimpana liikennevakuutuslaki. Sähköpotkulautailijaa koskevat samat liikennesäännöt kuin polkupyöräilijää. Kuljettajan tulee noudattaa liikennesääntöjä ja -merkkejä. Sähköpotkulaudalla saa ajaa pyörätiellä ja -kaistalla, ja tämän puuttuessa ajoradalla tai pientareella – ei jalkakäytävällä. 

Sähköpotkulaudalla tai kevyellä sähköajoneuvolla ei saa kuljettaa matkustajia, ellei siinä ole matkustajalle omaa istuinta. Kuljettaja ei saa myöskään olla päihtynyt, väsynyt tai muussa vastaavassa tilassa, mikä heikentäisi hänen edellytyksiään ajaa turvallisesti.

Lähde: Liikenne- ja viestintäministeriö

Vastaa

GIPHY App Key not set. Please check settings

Työttömiä työnhakijoita elokuussa 279 600

Jessikka Aron ja Saara Jantusen tapaus käsitellään Euroopan ihmisoikeustuomioistuimessa